ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

Ελσίνκι: Πιλοτική λειτουργία των πρώτων ηλεκτρικών λεωφορείων με ανθεκτικότητα στο κρύο

Πέρα από τη μείωση των εκπομπών, οι φινλανδικές αρχές ελπίζουν πως το έργο θα ευνοήσει επίσης την ανάπτυξη και την αφομοίωση των νέων τεχνολογιών.
Ο πρώτος στόλος ηλεκτρικών λεωφορείων ειδικά σχεδιασμένων για αντοχή σε ψυχρές συνθήκες θα ξεκινήσει τη λειτουργία του τους ερχόμενους μήνες στο Ελσίνκι, του οποίου οι απαιτητικές συνθήκες χαμηλών θερμοκρασιών αποτελούν ιδανικό περιβάλλον δοκιμής. Τα ειδικά λεωφορεία θα είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο, ώστε να έχουν μικρότερο βάρος και κατανάλωση καυσίμων σε σχέση με τα συμβατικά λεωφορεία. Tο πιλοτικό πρόγραμμα θα ξεκινήσει με 28 λεωφορεία που θα εξυπηρετούν τους κατοίκους της πρωτεύουσας της Φινλανδίας από το καλοκαίρι του τρέχοντος έτουςΤο χαμηλό βάρος των λεωφορείων τα καθιστά ιδιαίτερα ενεργειακά αποδοτικά, με αποτέλεσμα να μπορούν για πρώτη φορά να δοκιμαστούν σε ψυχρές συνθήκες και σε μεγάλες αποστάσεις...
Οι χαμηλές θερμοκρασίες αποτελούν μέχρι στιγμής αξεπέραστο εμπόδιο για τα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία συχνά σταματούν τη λειτουργία τους σε συνθήκες -15 βαθμών Κελσίου.
Οι πρώτες επιτυχημένες δοκιμές έγιναν μόλις φέτος από μία πορτογαλική και μία ολλανδική εταιρεία, ωστόσο το συγκεκριμένο πιλοτικό πρόγραμμα του Ελσίνκι είναι το πρώτο που θα δοκιμάσει τα λεωφορεία σε τόσο χαμηλές θερμοκρασίες και θα μεταφέρει κανονικά επιβάτες για όλη τη διάρκεια των δοκιμών.
«Οι μπαταρίες θα φορτίζονται σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα στους τερματικούς σταθμούς των λεωφορείων», δήλωσε ο Κίμο Έρκιλα, διευθύνων σύμβουλος της κατασκευάστριας εταιρείας Linkker.
Η Linkker αποτελεί θυγατρική του μη-κερδοσκοπικού Τεχνολογικού Ερευνητικού Κέντρου VTT, του μεγαλύτερου οργανισμού διεπιστημονικής έρευνας στη Βόρεια Ευρώπη.
Στα πλαίσια των δοκιμών, τα λεωφορεία θα είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες και συστήματα ελέγχου και παρακολούθησης για τη συλλογή δεδομένων σχετικά με την απόδοση της μπαταρίας, τα επίπεδα φόρτισης και τη χρήση ενέργειας.
Η απόκτηση του στόλου των ηλεκτρικού λεωφορείων αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου ανάπτυξης με ορίζοντα τεσσάρων ετών, το οποίο έχει ως στόχο να ενθαρρύνει τις εταιρείες και τους οδηγούς λεωφορείων να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρικά οχήματα.
Πέρα από τη μείωση των εκπομπών, οι φινλανδικές αρχές ελπίζουν πως το έργο θα ευνοήσει επίσης την ανάπτυξη και την αφομοίωση των νέων τεχνολογιών.
«Το τεχνολογικό κέντρο VTT συμμετέχει στην ανάπτυξη των ηλεκτρικών λεωφορείων από το πρώτο στάδιο, και είμαστε ευχαριστημένοι που η Φινλανδία έχει δημιουργήσει ένα σημείο διεθνούς αναφοράς για τα ηλεκτρικά οχήματα μαζικής μεταφοράς», δήλωσε ο Νιλς-Όλοφ Νίλουντ, επικεφαλής του ερευνητικού προγράμματος TransSmart του VTT.
Ο απώτερος στόχος των υπευθύνων είναι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων από τη λειτουργία των λεωφορείων κατά 90 τοις εκατό έως το 2025.
www.naftemporiki.gr