ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 18 Ιανουαρίου 2015

Πάρκαρε και έλα στις 11 να με πάρεις...

Ορισμένα αυτοκίνητα θα επικοινωνούν και με το «έξυπνο» ρολόι του ιδιοκτήτη τους. 

Αν και τα Ι.Χ. του αύριο θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν... τέσσερις τροχούς και καύσιμο, εντούτοις θα θυμίζουν περισσότερο κινούμενα γκάτζετ, που θα συνεργάζονται με τις «έξυπνες» συσκευές του ιδιοκτήτη τους, θα αναλαμβάνουν να βρουν μόνα τους πάρκινγκ και θα διαθέτουν «αυτόματο πιλότο» για να κινούνται με λιγότερη, ή και καθόλου, παρέμβαση από αυτόν που θα βρίσκεται στο τιμόνι. Εδώ και μερικά χρόνια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο δεν κρύβουν πως για το μέλλον της αυτοκίνησης έχουν στα σκαριά μια σειρά από ψηφιακές τεχνολογίες, οι οποίες μέσα από λειτουργίες σαν τις παραπάνω θα εξασφαλίζουν στους επιβάτες των οχημάτων μεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση. Μόλις πριν από 10 ημέρες φρόντισαν να επιβεβαιώσουν ξανά πως αυτό το μέλλον είναι καθ’ οδόν, αποκαλύπτοντας καινούργια ηλεκτρονικά συστήματα και πρωτότυπα οχήματα στην έκθεση τεχνολογίας CES στο Λας Βέγκας – παράλληλα με τα προϊόντα που παρουσίασαν οι εταιρείες ηλεκτρονικών, τα οποία υποτίθεται πως είναι το βασικό αντικείμενο της έκθεσης...

Μάλιστα, σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, οι τεχνολογίες για τα αυτοκίνητα της επόμενης γενιάς ήταν οι σημαντικότερες καινοτομίες της έκθεσης, επισκιάζοντας τα smartphone και τις τηλεοράσεις που φιλοξενούσαν τα υπόλοιπα περίπτερα.


Τέτοιες τεχνολογίες έχουν να κάνουν κατ’ αρχάς με ηλεκτρονικό εξοπλισμό που αναλαμβάνει την πλοήγηση του αυτοκινήτου σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως στο παρκάρισμα ή όταν «καταλάβει» πως είναι πιθανόν να συμβεί ατύχημα. Ετσι, η BMW αποκάλυψε ένα νέο σύστημα αποφυγής συγκρούσεων, το οποίο σαρώνει τον χώρο με δέσμες λέιζερ, για να παρέμβει αν χρειαστεί – ακόμη κι όταν το όχημα στρίβει, ώστε να μειώσει ταχύτητα.



Τις ίδιες δέσμες λέιζερ χρησιμοποιεί και το σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος της BMW, χάρις στο οποίο το αυτοκίνητο σταθμεύει χωρίς οδηγό σε οποιοδήποτε γκαράζ, ακόμη και πολυώροφο. Ανάλογους «αυτόματους παρκαδόρους» ανακοίνωσαν και οι Hyundai με τη Volkswagen, δείχνοντας πως για αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες μια βασική καινούργια λειτουργία στα μελλοντικά μοντέλα τους θα είναι ότι θα επιτρέπουν στον οδηγό να αποβιβαστεί στον προορισμό του (π.χ. στην πόρτα του γραφείου) κι εκείνα θα αναλαμβάνουν στη συνέχεια να φτάσουν μέχρι το γκαράζ και να σταματήσουν σε μια άδεια θέση. Εκεί, θα περιμένουν να τα ξανακαλέσει ο ιδιοκτήτης τους, για να τον παραλάβουν από το σημείο που τον είχαν αφήσει.



Αλλοι κατασκευαστές παρουσίασαν εξοπλισμό που καταργεί πλήρως τον οδηγό, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να κινηθεί εξ ολοκλήρου με «αυτόματο πιλότο». Ετσι, για να αποδείξει πως οι τεχνολογίες της μπορούν ήδη να λειτουργήσουν σε πραγματικές συνθήκες, η Audi παρουσίασε στην έκθεση ένα πρωτότυπο όχημα που είχε φτάσει οδικώς από τη νότια Καλιφόρνια σχεδόν χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση, διασχίζοντας με ασφάλεια 900 χιλιόμετρα. Μάλιστα, το σύστημα, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι ουσιαστικά έτοιμο να ενσωματωθεί σε μοντέλα παραγωγής, όποια στιγμή εγκριθεί η χρήση του.



«Αυτόματο πιλότο», αλλά και φουτουριστικό ντιζάιν, είχε και το πρωτότυπο Mercedes F 015 Luxury in Motion που έφερε στην έκθεση η Daimler και το οποίο, όπως δείχνει και το όνομά του, είναι ένα όχημα για «πολυτέλεια εν κινήσει». Η καμπίνα του υδρογονοκίνητου F 015 θυμίζει περισσότερο σαλόνι, με τα δύο μπροστινά καθίσματα να μπορούν να περιστραφούν κατά 180 μοίρες.



Μια εκδοχή του μοντέλου της Daimler αναμένεται να κυκλοφορήσει το 2030. Αντίθετα, μέσα στη χρονιά θα κάνουν την εμφάνισή τους πιο «έξυπνα» αυτοκίνητα, δηλαδή Ι.Χ. που θα χρησιμοποιούν τα λειτουργικά Apple Car και Android Auto, για να δίνουν μέσα από το ταμπλό τους πρόσβαση σε κάθε λογής ιντερνετικές υπηρεσίες ενημέρωσης και διασκέδασης. Τις ίδιες δυνατότητες θα δίνει και η πλατφόρμα Sync της Ford, με την εταιρεία να πειραματίζεται επίσης με μια υπηρεσία που θα επιτρέπει στα μελλοντικά αυτοκίνητά της να ανταλλάσσουν πληροφορίες για κενές θέσεις πάρκινγκ στην πόλη.



Παρ’ όλο που οι παραπάνω πλατφόρμες προσφέρουν διασύνδεση με το smartphone ή το tablet του οδηγού, ορισμένα αυτοκίνητα θα επικοινωνούν και με το «έξυπνο» ρολόι του ιδιοκτήτη τους. Ετσι, το σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος που έδειξε η BMW είναι συμβατό με το Gear S της Samsung , μέσα από οποίο μπορεί ο χρήστης του να δώσει εντολή στο όχημα να βρει πάρκινγκ ή να το καλέσει για να επιβιβασθεί. Επίσης, η Audi παρουσίασε ένα smartwatch με την LG, που ξεκλειδώνει το αυτοκίνητο.

Τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα βελτιώνουν και τον τρόπο που οδηγούμε
Τη στιγμή που οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες επιδιώκουν να αξιοποιήσουν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να υποκαταστήσουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο βαθμό τον άνθρωπο που βρίσκεται στο τιμόνι, αντίθετα η General Motors ανέπτυξε ένα σύστημα που θα ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες των Ι.Χ. της να βελτιώσουν την οδηγική τους συμπεριφορά. Το σύστημα θα «παρακολουθεί» τον τρόπο οδήγησης, όπως για παράδειγμα πόσο απότομα φρενάρει κανείς ή πόσο συχνά «σανιδώνει» το γκάζι, ώστε μέσα σε 90 ημέρες να φτιάξει το «προφίλ» του οδηγού και να του δώσει συμβουλές για να βελτιώσει τη συμπεριφορά του. Η καινοτομία θα κάνει την εμφάνισή της από αυτή τη χρονιά σε μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν στις ΗΠΑ, όπου η εταιρεία θα προσφέρει και οικονομικά κίνητρα για ασφαλέστερη οδήγηση σε όσους πελάτες της το επιλέξουν. Κι αυτό γιατί, σε συνεργασία με την ασφαλιστική εταιρεία Progressive, θα λανσάρει μια υπηρεσία η οποία θα παρέχει εκπτώσεις στα ασφάλιστρα σε όσους έχουν καλό οδηγικό «προφίλ».


Από την άλλη μεριά, η Ford εξετάζει κατά πόσο, χάρις στην τεχνολογία, είναι οικονομικά βιώσιμα νέα επιχειρηματικά μοντέλα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τα οποία θα επιτρέπουν σε πολλούς καταναλωτές να αγοράζουν και να μοιράζονται το ίδιο Ι.Χ. ή να νοικιάζουν ένα όχημα τη στιγμή που το θέλουν, πληρώνοντας μόνο για όσο το χρησιμοποιήσουν. Ετσι, έχει ήδη ξεκινήσει πιλοτικά προγράμματα στο Λονδίνο, τη Γερμανία και την Ινδία, με στόλους ηλεκτροκίνητων οχημάτων κοινής χρήσης (car sharing), τα οποία μπορεί να βρει κανείς και να ξεκλειδώσει μέσω μιας εφαρμογής στο smartphone του. Σε μία άλλη δοκιμή στην Μπανγκαλόρ στην Ινδία, άνθρωποι από την ίδια γειτονιά κατέχουν από κοινού το ίδιο αυτοκίνητο.

www.kathimerini.gr