ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Ολλανδία: Οι «δρόμοι που φέγγουν στο σκοτάδι»… έσβησαν! Υπόσχονταν αντικατάσταση των λαμπτήρων δρόμου

Οι μηχανικοί που συνεργάστηκαν στο πρότζεκτ παραδέχθηκαν ότι η μπογιά είναι ευάλωτη σε υψηλά επίπεδα υγρασίας, καθώς μετά από ελάχιστες ημέρες πιλοτικής χρήσης, οι πράσινες λωρίδες σε τμήμα του δρόμου άρχισαν να ξεθωριάζουν 
Το πολλά υποσχόμενο πείραμα ολλανδών σχεδιαστών για δρόμους που φέγγουν στο σκοτάδι χάρη σε ειδική μπογιά στο οδόστρωμα απέτυχε, καθώς η μπογιά αποδείχθηκε ευάλωτη στην έντονη βροχόπτωση. Ο εμπνευστής του πρότζεκτ προσπαθεί τώρα να βελτιώσει τη σύνθεσή της, με την ελπίδα κάποτε η μέθοδος αυτή να υποκαταστήσει σε ένα βαθμό τους ακριβούς και ενεργοβόρους λαμπτήρες δρόμου. Το πείραμα άρχισε στις αρχές του μήνα, όταν ο σχεδιαστής και καλλιτέχνης Νταν Ρούζεγκαρντ έκανε τα αποκαλυπτήρια του πρώτου τμήματος δρόμου με λωρίδες από μπογιά αναμεμειγμένη με ειδική φωτοβόλο σκόνη, σε επαρχιακή λεωφόρο της Ος, στη νότια Ολλανδία...
Ο ίδιος είχε προτείνει το συγκεκριμένο concept ως ιδανική εναλλακτική λύση για περιοχές χωρίς συμβατικό φωτισμό, όπου θα λειτουργούσε ως σημείο αναφοράς για τους οδηγούς.
Το συστατικό που περιέχει η μπογιά φορτίζεται κατά τη διάρκεια της ημέρας έτσι ώστε τη νύχτα να απελευθερώνει σταδιακά μια πράσινη λάμψη, η οποία διαρκεί για περίπου οκτώ ώρες. Θεωρητικά.
Οι μηχανικοί που συνεργάστηκαν στο πρότζεκτ παραδέχθηκαν ότι η μπογιά είναι ευάλωτη σε υψηλά επίπεδα υγρασίας, καθώς μετά από ελάχιστες ημέρες πιλοτικής χρήσης, οι πράσινες λωρίδες σε τμήμα του δρόμου άρχισαν να ξεθωριάζουν - ή για την ακρίβεια να απελευθερώνουν όλο και ισχνότερη λάμψη.
Ξεκαθάρισαν πάντως πως θα συνεχίσουν τις δοκιμές με στόχο να αναπτύξουν μια νέα, ανθεκτικότερη εκδοχή.
Οι “Glowing Lines” (λαμπερές γραμμές) εντάσσονταν αρχικά σε ένα ευρύτερο σχέδιο του Ρούζεγκαρντε για έξυπνους, διαδραστικούς αυτοκινητοδρόμους που θα τροφοδοτούνται μερικώς από ανανεώσιμες πηγές και, μεταξύ άλλων, θα δίνουν στους οδηγούς πληροφορίες για τις καιρικές συνθήκες, θα έχουν πινακίδες που προσαρμόζονται σε διαφορετικές συνθήκες κίνησης ή θα επιτρέπουν στους οδηγούς ηλεκτροκίνητων να φορτίζουν τα οχήματά τους καθώς οδηγούν.
Άγνωστο παραμένει εάν αυτό το σχέδιο εγκαταλείφθηκε πλήρως, όμως κρίνοντας από τις επιδόσεις των λαμπερών λωρίδων που γρήγορα… σκοτείνιασαν να σκοτεινιάζουν, ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς.
www.naftemporiki.gr