ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 12 Ιουλίου 2015

Ηλεκτρικά αεροπλάνα σε πτήση πάνω από τη Μάγχη

To E-fan της Airbus πέταξε από το Λιντ της Αγγλίας στο Καλαί της Γαλλίας (Φωτογραφία: Associated Press )
Καλαί, Γαλλία 
To πρώτο ηλεκτρικό αεροπλάνο της Airbus διέσχισε την Παρασκευή τη Μάγχη, έχασε όμως τη συμβολική πρωτιά από ένα άλλο ηλεκτρικό αεροπλανάκι. Το βράδυ της Πέμπτης, ο γάλλος πιλότος Ιγκ Ντιβάλ απογειώθηκε από το Καλαί της Γαλλίας με μια ηλεκτροκίνητη εκδοχή του Cri-cri, ενός μικρού, μονοθέσιου αεροπλάνου που σχεδιάστηκε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1970. Απέκτησε ηλεκτρικούς κινητήρες χάρη σε μια συνεργασία των εταιρειών EADS και Aero Composites...


Μέγιστη ταχύτητα 150 χλμ./ώρα



O πιλότος δεν είχε άδεια για απογείωση και χρειάστηκε να ρυμουλκηθεί από άλλο αεροπλάνο στην αρχή του ταξιδιού. Πέταξε στη συνέχεια αυτόνομα μέχρι το Ντόβερ της Βρετανίας και πίσω στο Καλαί, αναπτύσσοντας μέγιστη ταχύτητα 150 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Δώδεκα ώρες αργότερα ήταν η σειρά του E-fan της Airbus, το οποίο πέταξε από το Λιντ της Αγγλίας στο Καλαί. Κατασκευασμένο από ελαφρύ ανθρακόνημα, το διθέσιο αεροσκάφος διαθέτει δύο μπαταρίες των 65 κιλών, καθεμία από τις οποίες τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα των 30 kilowatt.


Η επιλογή της διαδρομής δεν ήταν τυχαία: το 1909, ο γάλλος πιλότος Λουί Μπλεριόέγραψε ιστορία διασχίζοντας για πρώτη φορά τη Μάγχη με αεροπλάνο. Κέρδισε επίσης το έπαθλο των 1.000 λιρών που προσέφερε η εφημερίδα Daily Mail για την πρώτη πτήση πάνω από τη Μάγχη.



Εκπαίδευση πιλότων με το E-FAN το 2017



Η Airbus έχει μεγάλα σχέδια για τα ηλεκτρικά αεροπλάνα, καθώς σχεδιάζει για το 2017 να προσφέρει το E-Fan για την εκπαίδευση πιλότων καθώς και για τη ρυμούλκηση ανεμόπτερων -μια αγορά στην οποία κυριαρχεί σήμερα η αμερικανική Cessna.



Αργότερα αναμένεται να παρουσιαστούν νέες, υβριδικές βερσιόν του E-Fan, οι οποίες θα διαθέτουν μια μικρή τουρμπίνα για τη φόρτιση των μπαταριών, αυξάνοντας τη διάρκεια της πτήσης στις 3,5 ώρες.



Απώτερος στόχος η ανάπτυξη υβριδικών επιβατικών αεροσκαφών



Απώτερος στόχος είναι όμως η ανάπτυξη υβριδικών επιβατικών αεροπλάνων. Η Airbus τρέχει ήδη το ερευνητικό πρόγραμμα E-Thrust για τη δημιουργία ενός αεροσκάφους για τοπικές πτήσεις χωρητικότητας 80 θέσεων, το οποίο θα χρησιμοποιεί έναν κινητήρα Rolls-Royce για τη φόρτιση των μπαταριών, οι οποίες με τη σειρά τους θα τροφοδοτούν έξι έλικες.



Πτήση πάνω από τη Μάγχη σχεδίαζε για αυτή την εβδομάδα η σλοβενική εταιρεία Pipistrel, ωστόσο η Siemens που κατασκευάζει τους κινητήρες του αεροσκάφους μπλόκαρε το ταξίδι την τελευταία στιγμή, καθώς οι κινητήρες δεν έχουν πιστοποιηθεί για πτήση πάνω από νερό.



Σύμφωνα με τον διευθυντή της Pipistrel Ίβο Μπασκαρόλ, το αεροπλάνο της εταιρείας είναι απολύτως ικανό για μια τέτοια πτήση. Επεσήμανε επίσης ότι υπάρχουν υπό ανάπτυξη καμιά δεκαριά ακόμα ηλεκτρικά αεροπλάνα που θα μπορούσαν να διασχίσουν τη Μάγχη.
www.tovima.gr