ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 23 Αυγούστου 2012

Χωρίς τα ειδικά γυαλιά η παρακολούθηση 3D ταινιών στο μέλλον

Στη Νότια Κορέα ερευνητές και επιστήμονες έχουν βαλθεί να δημιουργήσουν εκείνη την τεχνολογία που θα επιτρέπει την παρακολούθηση ταινιών 3D χωρίς τα «διάσημα» ειδικά γυαλιά. Με τη νέα τεχνολογία τοποθετείται στην οθόνη ένα στρώμα με «αυλάκια» ώστε όταν ο θεατής κοιτάζει σ’ αυτήν, το κάθε μάτι βλέπει την εικόνα διαφορετικά. Ως αποτέλεσμα, ο εγκέφαλος παράγει μια αυταπάτη βάθους. Ήδη οι κατασκευαστές τηλεοράσεων έχουν ακολουθήσει μια παρόμοια πρακτική ωστόσο απαιτείται από τους θεατές να βρίσκονται σε συγκεκριμένο σημείο για να βλέπουν την τρισδιάστατη εικόνα...
Κάτι τέτοιο βέβαια δεν θα ήταν εφικτό σ’ έναν κινηματογράφο όπου το κοινό χρειάζεται να κοιτάζει την οθόνη από διαφορετικές θέσεις-γωνίες.
Η σχετική μελέτη έχει γίνει από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σεούλ και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Optics Express. «H νέα μέθοδος φαίνεται να είναι εφικτή για παρακολούθηση χωρίς γυαλιά, με ειδική τεχνολογία προβολής -αντί να χρησιμοποιούνται πολλαπλοί προτζέκτορες, θα χρησιμοποιείται μόνο ένας-», δήλωσε ο καθηγητής Τζον Κόσελ από το Κολέγιο Οπτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, επιμελητής της σχετικής δημοσίευσης.
Ο Κόσελ εξηγεί ότι ο βασικός τρόπος για να δημιουργεί κανείς τρισδιάστατες εικόνες σε μια ταινία ήταν η στερεοσκοπία: μέθοδος που περιλαμβάνει την προβολή δύο δισδιάστατων εικόνων μέσα από ένα ειδικό φίλτρο.
Στο γυμνό μάτι, οι δύο εικόνες του βίντεο φαίνονται να είναι η μία πάνω στην άλλη. Ωστόσο, αν ο θεατής φοράει τα ειδικά γυαλιά, ο αριστερός φακός «αφήνει» να περάσει μόνο τη μία εικόνα ενώ ο δεξιός την άλλη – δημιουργώντας έτσι την αίσθηση του βάθους.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από BBC