ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 26 Αυγούστου 2012

Η ελληνική αρχιτεκτονική πλέει στη διεθνή έκθεση Βενετίας

Η Αθήνα της οικονομικής κρίσης περνάει τα σύνορα δυναμικά και δημιουργικά, με την ελληνική συμμετοχή στην 13η Διεθνή Έκθεση Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 29 Αυγούστου έως τις 25 Νοεμβρίου, στην ιταλική πόλη των καναλιών και των δόγηδων. Με σκοπό να αναδείξει τις θετικές δυνάμεις που αναπτύσσονται στο δύσκολο παρόν και να σχεδιάσει ένα καλύτερο μέλλον για την πόλη και την αρχιτεκτονική της, η ελληνική συμμετοχή παρουσιάζει στην έκθεση την ιδιόμορφη αθηναϊκή αστικότητα, μέσα από δύο θεματικές. Η πρώτη επικεντρώνεται στην εξέλιξη της αθηναϊκής πολυκατοικίας, εξετάζοντας τις σχέσεις ανώνυμης - επώνυμης αρχιτεκτονικής και τη διαδικασία παραγωγής του αστικού τοπίου από την επανάληψη μιας βασικής μονάδας...
Η δεύτερη εστιάζει στη διάσπαση και τη διεκδίκηση του αθηναϊκού δημόσιου χώρου, παρουσιάζοντας αντίρροπες και συμπληρωματικές αστικές δυνάμεις, με το φαινόμενο της αστικής αποσύνθεσης να ξεπροβάλλει παράλληλα με τις απόπειρες επανάχρησης των κεντρικών χώρων και τα προγράμματα αστικής ανανέωσης να εξετάζονται δίπλα από τις ακτιβιστικές πρωτοβουλίες των πολιτών.
Με έργα πολλών αρχιτεκτόνων και ομάδων, η έκθεση - τον σχεδιασμό της οποίας έχουν αναλάβει οι Πάνος Δραγώνας, Aννα Σκιαδά, Βαρβάρα Χριστοπούλου, Μαρία Μπούρδη και Μαρία Χασιώτη - περιστρέφεται σε οκτώ αφηγήσεις για την Αθήνα, αναζητώντας νέες στρατηγικές σχεδιασμού, παίρνοντας θέση περισυλλογής απέναντι στις δραματικές αλλαγές που υφίσταται η πόλη και χαρτογραφώντας το νέο κοινό έδαφος, που προκύπτει στην Αθήνα της κρίσης.
Μεταβατική εποχή για μια πόλη που αποσυντίθεται

Η Αθήνα που διαμορφώθηκε στα χρόνια της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης και η σύγχρονη μορφή της, με τις αντιφάσεις που αποτελούν την ταυτότητά της και, ίσως, τη γοητεία της, υποκύπτει στο ισχυρό πλήγμα της οικονομικής κρίσης, καθώς ο αστικός χώρος κατακερματίζεται και τα φαινόμενα διάρρηξης του κοινωνικού ιστού εντείνονται.
Μετά από τα οφέλη της φωτεινής πλευράς της παγκοσμιοποίησης, η νεώτερη γενιά αρχιτεκτόνων, έχει πλέον να αντιμετωπίσει τη σκοτεινή πραγματικότητα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, την πτώση του βιοτικού επιπέδου και την επιτακτική ανάγκη της αναπροσαρμογής των προτεραιοτήτων του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. 
www.naftemporiki.gr