ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2014

Αρχαιολογική έρευνα σε σπάνιο ναυάγιο του 16ου αιώνα στη Ζάκυνθο


Το ναυάγιο ενός πλοίου του 16ου αιώνα, το οποίο έχει εντοπιστεί από την δεκαετία του '80 έξω από το λιμάνι της Ζακύνθου, θα βρεθεί ξανά στο επίκεντρο των ερευνών, αρχαιολόγων του υπουργείου Πολιτισμού. Το πλοίο, που έπεσε πάνω σε ύφαλο και ναυάγησε δύο μόλις χιλιόμετρα έξω από το λιμάνι της Ζακύνθου, συμμετείχε πιθανότατα στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου το 1571. Είναι το μοναδικό ναυάγιο της εποχής της ισπανικής θαλασσοκρατίας του Φιλίππου του Β' που έχει εντοπιστεί στον ελληνικό χώρο...


Το πλοίο μετά τον εντοπισμό του, είχε επικαλυφθεί με ένα ειδικό ύφασμα, το οποίο όπως διαπιστώθηκε βοήθησε να προστατευτεί ο ξύλινος σκελετός του από τη φθορά. Οι έρευνες ωστόσο διεκόπησαν πριν από δύο χρόνια. Στόχος είναι να αποκαλυφθεί και το υπόλοιπο τμήμα του πλοίου που βρίσκεται κάτω από μεγάλη ποσότητα λάσπης μέσα στο βυθό και παράλληλα, με την χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, να αποτυπωθεί η τρισδιάστατη εικόνα του πλοίου.



Οι ερευνητές αναμένεται να μείνουν στη Ζάκυνθο για διάστημα περίπου ενός μήνα, ενώ στην επιστημονική ομάδα θα συμμετέχουν και δύτες που θα κάνουν καταδύσεις στην περιοχή του ναυαγίου. Ήταν το πρώτο ναυάγιο όπου εφαρμόστηκε πιλοτικά η μέθοδος προστασίας «κατά χώρα» με γεωύφασμα και πάνω σε αυτή τη μέθοδο στηρίχθηκε το ερευνητικό πρόγραμμα που έγινε τότε.

Από το ναυάγιο έχουν ανελκυστεί 200 ασημένια νομίσματα που κόπηκαν την εποχή του Φιλίππου Β', με το παλιότερο να χρονολογείται στο 1580, μια περόνη από χρυσό κόσμημα, μια πίπα ολλανδικής κατασκευής με σφραγίδα από λευκή πορσελάνη, λίθινες μπάλες κανονιού, αρκετά ακέραια αγγεία, μαγειρικά αντικείμενα και πολλά φουντούκια. Μάλιστα, κάποια από τα φουντούκια, που η χρονολόγησή τους συμπίπτει με εκείνη του ξύλου ναυπήγησης, σώζουν τις δαγκωματιές από ποντίκια και άλλα ζώα.
www.naftemporiki.gr