ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2014

Σχεδιάζουν και μη επανδρωμένα φορτηγά πλοία



Σύμφωνα με τους επιστήμονες, τέτοια αυτόνομα φορτηγά πλοία, με μήκος ακόμη και 200 μέτρα, θα μπορούσαν να ξεκινήσουν τα πρώτα δρομολόγιά τους το αργότερο σε 20 χρόνια από σήμερα.

Μετά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, το επόμενο κεφάλαιο στα αυτόνομα οχήματα θα αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, με φορτηγά πλοία που θα «οργώνουν» τους ωκεανούς χωρίς κανέναν άνθρωπο στη γέφυρα ή το μηχανοστάσιό τους. Αυτό υποστηρίζουν οι επιστήμονες που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρότζεκτ Munin, οι οποίοι αναπτύσσουν συστήματα που θα επιτρέπουν σε ρομποτικά εμπορικά σκάφη να διακινούν προϊόντα στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη. Μάλιστα, σύμφωνα με τους επιστήμονες, τέτοια αυτόνομα φορτηγά πλοία, με μήκος ακόμη και 200 μέτρα, θα μπορούσαν να ξεκινήσουν τα πρώτα δρομολόγιά τους το αργότερο σε 20 χρόνια από σήμερα...

Το Munin έχει προϋπολογισμό 3,8 εκατ. ευρώ και σε αυτό παίρνουν μέρος 8 ιδρύματα από τη Γερμανία, τη Νορβηγία, την Ισλανδία και την Ιρλανδία, με επικεφαλής το γερμανικό ινστιτούτο Fraunhofer. Στόχος του πρότζεκτ είναι, μέχρι να ολοκληρωθεί τον επόμενο Σεπτέμβριο, να γίνουν τα πρώτα εικονικά πειράματα των συστημάτων, τα οποία θα βασιστούν σε τεχνολογίες που σε μεγάλο βαθμό χρησιμοποιούνται ήδη στη ναυσιπλοΐα. Ανάμεσά τους, η ηλεκτρονική πλοήγηση, οι δορυφορικές επικοινωνίες και τα ραντάρ αυτόματης αποφυγής εμποδίων.


Γι’ αυτό και ο Ornulf Jan Rodseth, διευθυντής του νορβηγικού ερευνητικού ινστιτούτου Marintek που συμμετέχει στο Munin, μιλώντας πριν από λίγο καιρό στο περιοδικό του Newsweek, επισήμανε πως το στοίχημα του πρότζεκτ είναι κυρίως να συνδυαστούν όλες αυτές οι τεχνολογίες σε μία ενιαία πλατφόρμα, έτοιμη να ενσωματωθεί σε ένα πλοίο. Αν και ένα τέτοιο σκάφος θα κινείται αυτόνομα, θα παραμένει παράλληλα συνεχώς σε επικοινωνία με ένα κέντρο ελέγχου στη στεριά, το οποίο θα παρακολουθεί τη λειτουργία του.



Η λογική που οδήγησε στο πρότζεκτ Munin είναι πως, τη στιγμή που ο όγκος των εμπορευμάτων που μεταφέρονται διά θαλάσσης αυξάνεται συνεχώς, το επάγγελμα του ναυτικού έχει ολοένα λιγότερη απήχηση. Σύμφωνα με τον Rodseth, με αυτόν τον τρόπο οι πλοιοκτήτριες εταιρείες θα έχουν μεγάλη εξοικονόμηση από τους μισθούς, ενώ θα περιοριστούν και τα ναυτικά ατυχήματα, τα οποία σε ποσοστό 75% προκαλούνται από ανθρώπινα λάθη.



Πάντως, ο Νορβηγός ερευνητής επισημαίνει ότι, προτού καθελκυστεί το πρώτο αυτόνομο σκάφος, θα πρέπει να έχουν τροποποιηθεί οι διεθνείς κανόνες για τη ναυσιπλοΐα, οι οποίοι, όπως είναι φυσικό, σήμερα βασίζονται στο γεγονός πως σε κάθε πλοίο υπάρχει ανθρώπινο πλήρωμα. Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να αποδειχθεί πως τα ρομποτικά φορτηγά είναι τουλάχιστον εξίσου ασφαλή με τα συμβατικά. Επίσης, θα πρέπει να διασφαλισθεί πως ο εξοπλισμός τους μπορεί να λειτουργεί χωρίς κανένα πρόβλημα ακόμη και για αρκετές εβδομάδες, αφού δεν θα υπάρχουν σε αυτά μηχανικοί που θα μπορούσαν να επιδιορθώσουν την όποια βλάβη εν πλω.



Οι υπεύθυνοι του Munin εκτιμούν πως πιθανόν να υπάρξει μια μεταβατική περίοδος, όπου για λόγους ασφάλειας τα ρομποτικά σκάφη θα έχουν περιορισμένο πλήρωμα, το οποίο θα παρεμβαίνει μόνον αν υπάρξει πρόβλημα. Επίσης θεωρούν ότι, όταν τα ρομποτικά πλοία θα προσεγγίζουν ένα λιμάνι ή θα αναχωρούν, θα επιβιβάζονται σε αυτά ναυτικοί που θα αναλαμβάνουν τη διακυβέρνησή τους για όσο βρίσκονται σε μικρή σχετικά απόσταση από την ξηρά.

www.kathimerini.gr