ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014

"Μαθαίνοντας την Επιστήμη μέσα από τo Θέατρο‏"


Η Science View διοργανώνει μία νέα, πρωτοποριακή δράση σε συνεργασία με το τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με τίτλο «Μαθαίνοντας την Eπιστήμη μέσα από το Θέατρο». Πριν από το επόμενο Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης που θα διοργανωθεί την άνοιξη του 2016, η Science View συνεχίζει τις εκαπιδευτικές της δράσεις με το «Μαθαίνοντας την Eπιστήμη μέσα από το Θέατρο». Στη συγκεκριμένη δράση μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου καλούνται να δραματοποιήσουν επιστημονικές έννοιες και γνώσεις που προέρχονται από την ύλη που διδάσκονται στα σχολεία. Η δράση αφορά σε σχολεία της Αττικής. Οι μαθητές θα δραματοποιήσουν όσα διδάσκονται στο σχολείο, μέσα από ένα μη δεσμευτικό σενάριο με τον τίτλο «Παράλληλοι κόσμοι», το οποίο περιλαμβάνει πέντε θεματικές ενότητες/πράξεις και αφορά τα επιστημονικά πεδία της Βιολογίας, της Αστρονομίας και της Φυσικής...
Θα δημιουργηθούν ομάδες εργασίας (σεναριογράφοι, ηθοποιοί, μουσικοί, χορευτές, σχεδιαστές σκηνικών και κουστουμιών, παραγωγοί βίντεο) οι οποίες θα έχουν πρόσβαση σε  επαγγελματική καθοδήγηση (σκηνοθέτες, ηθοποιούς, σεναριογράφους, μουσικούς). Οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν σε παραπάνω από μια ομάδες, βάσει των ενδιαφερόντων τους.
Τουλάχιστον ένας εκπαιδευτικός ανά σχολείο θα είναι υπεύθυνος για το συντονισμό των εργασιών. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενσωματώσουν τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες στα αντίστοιχα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος (Φυσική, Αστρονομία, Μουσική, Βιολογία, Καλλιτεχνικά) ως υλοποίηση project και σε εκπαιδευτικούς ομίλους που πραγματοποιούνται στο σχολείο τους (θεατρικό παιχνίδι, μουσική, κλπ.).
Οι μαθητές θα ανεβάσουν την παράσταση στην Αθήνα -σε χώρο ο οποίος θα ανακοινωθεί προσεχώς- τον Απρίλιο 2015, όπου θα υπάρχει και επιτροπή αξιολόγησης από ειδικούς (ακαδημαϊκούς, καθηγητές φυσικών επιστημών, σκηνοθέτες, ηθοποιούς, μουσικούς). Οι μαθητές που θα επιλεγούν βάσει ατομικής απόδοσης του κάθε ρόλου θα προετοιμάσουν και θα πραγματοποιήσουν μια κοινή παράσταση που θα περιλαμβάνει όλες τις πράξεις σε δημόσιο χώρο στην Αθήνα για το ευρύ κοινό εντός του Ιουλίου 2015.
Οι ίδιοι μαθητές θα πραγματοποιήσουν μια επιπλέον παράσταση στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου του ευρωπαϊκού έργου CREAT-IT εντός του Οκτωβρίου 2015 τόσο για τους συνέδρους όσο και για το ευρύ κοινό. Τέλος, 3-4 μαθητές θα επιλεγούν ώστε να συμμετέχουν στο Διεθνές Συνέδριο «Science & You» που θα διεξαχθεί στο Nancy της Γαλλίας, 1-6 Ιουνίου του 2015. Εκεί θα παρουσιάσουν σύντομο απόσπασμα του έργου.
Η δράση στηρίζεται στο παιδαγωγικό πλαίσιο που αναπτύχθηκε από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CREAT-IT (www.creatit-project.eu), το οποίο και υποστηρίζει το project.
Οι ενδιαφερόμενοι θα βρουν στο site http://lstt.weebly.com/ περισσότερες πληροφορίες, χρήσιμο υλικό, καθώς και φόρμα συμμετοχής.
www.kathimerini.gr