ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Δευτέρα 22 Απριλίου 2013

Έτοιμο για τη «μεγάλη δοκιμή» το ηλιακό αεροπλάνο της Solar Impulse


Σε εξέλιξη βρίσκονται οι τελευταίες δοκιμαστικές πτήσεις του ηλιακού αεροπλάνου της Solar Impulse στο Μόφετ Φιλντ του Σαν Φρανσίσκο, καθώς οι δημιουργοί του ετοιμάζονται για τη «μεγάλη δοκιμή»: την πτήση από τη μία ακτή των ΗΠΑ στην άλλη, χρησιμοποιώντας μόνο την ηλιακή ενέργεια. Η εταιρεία δουλεύει πάνω στις δυνατότητες του μονοθέσιου αεροσκάφους της από το 2006, με δοκιμές σε Ευρώπη και Αφρική. Η τελευταία έκδοση του αεροσκάφους (ανοίγματος φτερών 80 μέτρων, με 12.000 φωτοβολταϊκές κυψέλες στις πτέρυγες και την άτρακτό του, που κινούν τέσσερις ηλεκτροκινητήρες) μπορεί...
να φτάσει ταχύτητα 64 χιλιομέτρων ανά ώρα και να μείνει στον αέρα 36 ώρες. Ωστόσο, δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει το ταξίδι με μία πτήση, οπότε και θα χρειαστούν μερικές στάσεις: στο Φοίνιξ, το Ντάλας, το Μιζούρι και την Ουάσινγκτον, με προορισμό τη Νέα Υόρκη.
 Το πρόγραμμα του ηλιακού αεροσκάφους ξεκίνησε το 2003, ως μελέτη στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας, κατά την οποία θα ήταν δυνατή μία πτήση γύρω από τον κόσμο με ένα αεροπλάνο που κινείται χάρη στην ηλιακή ενέργεια, εάν βελτιωνόταν η απόδοση των κυψελών ηλιακής ενέργειας.
 Καλώς εχόντων των πραγμάτων, η πτήση του Solar Impulse θα ξεκινήσει την 1η Μαΐου, ενώ η απόπειρα του γύρου του κόσμο θα λάβει χώρα μέσα στο 2015.
www.naftemporiki.gr