ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Αυτοκίνητο αντιλαμβάνεται τη συναισθηματική κατάσταση του οδηγού


Τεχνολογία που θα επιτρέπει σε ένα αυτοκίνητο να «αντιλαμβάνεται» την συναισθηματική κατάσταση αναπτύσσουν επιστήμονες του MIT media lab (Affective Computing Group), εκτιμώντας ότι ένα όχημα που θα μπορεί να «καταλάβει» πότε ο οδηγός του είναι κουρασμένος ή αγχωμένος θα έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων. Η ομάδα που βρίσκεται πίσω από το πρόγραμμα (AutoEmotive) κέρδισε το Data Driven Hackaton, καθώς αναδείχθηκε νικήτρια από ένα πάνελ κριτών από το IDEO, το ΜΙΤ και το Volkswagen Group...
«Ανεξαρτήτως της συναισθηματικής κατάστασης των οδηγών, τα σημερινά αυτοκίνητα δίνουν την αίσθηση ότι είναι απαθή και αποκομμένα. Πιστεύουμε ότι εγκαθιστώντας τεχνολογίες ανίχνευσης συναισθημάτων μέσα στο αυτοκίνητο μπορούμε να βελτιώσουμε δραματικά την εμπειρία της οδήγησης, αυξάνοντας την ασφάλεια των οδηγών» αναφέρουν οι ερευνητές (Χαβιέ Χερνάντεζ, Ντάνιελ ΜακΝτάφ, Τζούντιθ Αμόρες, Ξαβιέ Μπεναβίντες) στην ιστοσελίδα του προγράμματος.
Ένα αυτοκίνητο που θα καταλάβαινε αρνητικά συναισθήματα από πλευράς του οδηγού θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη ενός ατυχήματος, προβάλλοντας προειδοποιήσεις. Αισθητήρες στο τιμόνι και τα χερούλια των πορτών θα μπορούσαν να ανιχνεύουν ηλεκτρικά σήματα από το δέρμα, την πίεση την οποία ασκεί ο οδηγός (πιθανή ένδειξη στρες), ή την εφίδρωση στις παλάμες, ενώ μία κάμερα στο παρμπρίζ θα μπορούσε να αναλύει τις εκφράσεις του προσώπου. Παράλληλα, ειδικοί αισθητήρες θα μετρούν (εξ αποστάσεως) τον χτύπο της καρδιάς.
Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, αναλόγως των ενδείξεων που αντιλαμβάνεται, το αυτοκίνητο θα αλλάζει τη «συμπεριφορά» του, για παράδειγμα αυξάνοντας την ένταση του φωτός (εάν διαπιστώνει ότι ο οδηγός βιώνει το φαινόμενο «tunnel vision») ή να αλλάζει τον φωτισμό, τη θερμοκρασία και την ένταση της μουσικής στο εσωτερικό του οχήματος, προκειμένου να «ηρεμεί» ο οδηγός. Επίσης, το αυτοκίνητο θα μπορεί να προβαίνει σε αλλαγές στη μουσική και στη φωνή του GPS, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στα δεδομένα της ψυχολογικής κατάστασης του οδηγού (για παράδειγμα, προτείνοντας πιο «έντονη» μουσική εάν αντιλαμβάνεται ότι είναι πολύ κουρασμένος).
Ενδείξεις για την συναισθηματική κατάστασή του θα μπορούσαν να προβάλλονται στον οδηγό στο ταμπλό, ενώ οι ερευνητές πάνε ακόμα πιο μακριά, προτείνοντας μετάδοση των συγκεκριμένων δεδομένων και σε άλλους οδηγούς, έτσι ώστε να γίνεται πιο ασφαλής η οδήγηση, ή ακόμα και «διαδραστικό» χρώμα στο αυτοκίνητο, το οποίο θα αλλάζει για να «προειδοποιεί» τους άλλους οδηγούς εάν πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί σχετικά με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, κρατώντας, για παράδειγμα, μεγαλύτερη απόσταση.
www.naftemporiki.gr