ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Τεστ DNA για την ταυτοποίηση της πραγματικής Μόνα Λίζα

O διασημότερος πίνακας του κόσμου φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου
Φλωρεντία 
Ιταλοί ερευνητές ανακοίνωσαν ότι ξεκινούν εξετάσεις DNA σε έναν σκελετό που βρέθηκε στη Φλωρεντία και ενδέχεται να ανήκει στην Λίζα Γκεραντίνι, τη γυναίκα που πιστεύεται ότι πόζαρε για τη Μόνα Λίζα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Η κρύπτη μέσα στην οποία βρισκόταν ο σκελετός άνοιξε το 2011 στη μονή Σαντ Όρσολα της Φλωρεντίας. Κάτω από το πέτρινο πάτωμα μιας εκκλησίας στη μονή πιστεύεται ότι βρίσκεται η οικογενειακή κρύπτη του φλωρεντινού εμπόρου μεταξιού Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο, ο οποίος παρήγγειλε στον Ντα Βίτνσι το πορτρέτο της συζύγου του Λίζα...
Προκειμένου να ταυτοποιηθεί ο σκελετός, οι ερευνητές θα πρέπει να συγκρίνουν το γενετικό υλικό του με DNA από τα λείψανα άλλων συγγενών της Λίζα Γκεραρντίνι, οι οποίοι είχαν ταφεί σε διαφορετική εκκλησία. Τα αποτελέσματα θα είναι έτοιμα το Μάιο ή τον Ιούνιο, λέει ο ερευνητής και συγγραφέας Σιλβάνο Βινσέτι, επικεφαλής του εγχειρήματος.


Οι ειδικοί



Οι περισσότεροι ιστορικοί της τέχνης πιστεύουν ότι η Γκεραρντίνι πόζαρε στον Ντα Βίντσι μεταξύ του 1503 και του 1506. Όμως ο μεγάλος ιταλός ζωγράφος δεν αποκλείεται να συνέχισε να δουλεύει το πορτρέτο μέχρι το 1517, και δεν αποκλείεται να χρησιμοποίησε και άλλα μοντέλα για να το τελειώσει.



Ορισμένοι μάλιστα υποψιάζονται ότι τουλάχιστον ένα από τα μοντέλα ήταν άνδρας, πιθανώς εραστής του Ντα Βίντσι. Εφόσον ο σκελετός της μονής Σαντ Όρσολα ανήκει όντως στη Λίζα Γκεραρντίνι, οι ερευνητές θα δημιουργήσουν στον υπολογιστή μια απεικόνιση του προσώπου της, η οποία θα μπορούσε να λύσει το μυστήριο του διασημότερου πίνακα στον κόσμο.
www.tovima.gr