ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Σάββατο 21 Ιουνίου 2014

«Πυρφόρος ΙΙ»: Όχημα εξοικονόμησης ενέργειας από τους φοιτητές του Πολυτεχνείου


Ο «Πυρφόρος ΙΙ», το όχημα εξοικονόμησης ενέργειας που κατασκεύασαν οι φοιτητές της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, παρουσιάστηκε στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου. Το μονοθέσιο ηλεκτροκίνητο όχημα, είναι κατασκευή φιλική προς το περιβάλλον, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση ενέργειας. Ειδικότερα, ο επικεφαλής της ομάδας, Π. Κακοσίμος, διδάκτορας της σχολής, εξήγησε πως το όχημα λειτουργεί με μπαταρία, η οποία ανατροφοδοτείται από φωτοβολταϊκό πλαίσιο...
Η μηχανή, τα ηλεκτρονικά ισχύος και το αμάξωμα κατασκευάστηκαν αποκλειστικά στο εργαστήριο της σχολής. Ο «Πυρφόρος ΙΙ» διένυσε 447 χλμ με μια κιλοβατώρα, ενώ, όπως υποστήριξε ο κ. Κακοσίμος μπορεί να φτάσει τα 520 χλμ.
Στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό «Eco-Marathon 2014» απονεμήθηκε στην ομάδα του Πολυτεχνείου το βραβείο για το «Καλύτερο Ομαδικό Πνεύμα» μεταξύ 180 συμμετοχών. Σημειώνεται πως οι φοιτητές της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ πήραν μέρος στον διαγωνισμό για έκτη συνεχόμενη χρονιά. Ο «Πυρφόρος ΙΙ» αποτελεί βελτιωμένη έκδοση του «Πυρφόρος Ι», που σχεδιάστηκε από την ίδια ομάδα τα προηγούμενα έτη.
www.kathimerini.gr