ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

Διεθνής πρωτιά για ελληνικό ηλεκτρικό όχημα

Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από ελληνικά χέρια παρουσιάστηκε σήμερα στον χώρο του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου στην Αθήνα. Η παρουσίαση έγινε με αφορμή τη νίκη της ομάδας Formula Student του Πανεπιστημίου Πατρών στον διεθνή διαγωνισμό Formula Student Czech 2014.

Το ηλεκτρικό όχημα των φοιτητών του Πανεπιστημίου Πατρών είναι το πρώτο του είδους του στην Ελλάδα και κατέλαβε την πρώτη θέση στη γενική κατάταξη του πρόσφατου διεθνούς διαγωνισμού. Εδώ και περίπου δύο χρόνια, στο Εργαστήριο Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού του Πανεπιστημίου Πατρών, με διευθυντή τον καθηγητή Γεώργιο Χρυσολούρη, έχει ξεκινήσει μια πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα προσπάθεια, δημιουργίας ενός ηλεκτροκίνητου μονοθέσιου αυτοκινήτου υψηλών επιδόσεων, σχεδιασμένου και κατασκευασμένου αποκλειστικά από προπτυχιακούς φοιτητές. Στόχος της όλης προσπάθειας είναι η συμμετοχή στους διεθνείς διαγωνισμούς Formula Student και η διάκριση, αλλά κυρίως η μάθηση μέσα από την πράξη. Οι διαγωνισμοί Formula Student απευθύνονται σε φοιτητές πολυτεχνικών σχολών και έχουν ως σκοπό τον σχεδιασμό και την κατασκευή μονοθέσιων αυτοκινήτων, λειτουργώντας ως κατηγορία υπό κλίμακα της Formula 1...
Οι διαγωνισμοί δεν περιέχουν μόνο αγωνιστικό κομμάτι, αλλά και «στατικό», κατά το οποίο η ομάδα βαθμολογείται στον σχεδιασμό και την κατασκευή του μονοθέσιου, το κόστος του, καθώς και την ικανότητα να παρουσιάσει ένα ικανοποιητικό επιχειρηματικό πλάνο για την παραγωγή του. Δίνεται έτσι η ευκαιρία στα μέλη της ομάδας να γνωρίσουν σε βάθος το αντικείμενο ενασχόλησης τους και να αποκτήσουν άμεση-έμπρακτη επαφή με ένα ευρύ φάσμα της επιστήμης και θα συμπληρώσουν την θεωρητική γνώση τους.
Συμβαδίζοντας με την τάση του μέλλοντος για ακόμα μεγαλύτερη απόδοση και οικονομία ενέργειας, αλλά και με το πνεύμα των διαγωνισμών Formula Student που προωθούν την καινοτομία, η ομάδα του Πανεπιστημίου Πατρών πήρε μια δύσκολη απόφαση και εγκατέλειψε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που προτιμούν οι περισσότερες ομάδες του διαγωνισμού. Η κίνηση ενείχε ρίσκο λόγω της έλλειψης σχετικής εμπειρίας, το αποτέλεσμα όμως δικαίωσε την ομάδα, που μπορεί πλέον να υπερηφανεύεται πως κατασκεύασε το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό όχημα υψηλών επιδόσεων στην Ελλάδα.
Η ισχύς του μονοθέσιου ξεπερνά τους 110 ίππους και τα 750Nm ροπής, ενώ κάνοντας χρήση προηγμένων τεχνολογιών παραγωγής και υλικών, το βάρος βρίσκεται στα 235kg. Το πλαίσιο όπως και τα ψαλίδια της ανάρτησης είναι κατασκευασμένα από ανθρακόνημα, ενώ γίνεται και εκτεταμένη χρήση αλουμινίου αεροπορικού τύπου. Στην «καρδιά» του μονοθέσιου βρίσκεται ο ηλεκτροκινητήρας που δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς, ενώ η ενέργεια παρέχεται από μια συστοιχία κελιών πολυμερών λιθίου.

Το σύστημα διαχείρισης της μπαταρίας έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από μέλη της ομάδας, ενώ ένα σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά τη διάρκεια της πέδησης μειώνει την συνολική κατανάλωση. Σε συνδυασμό με το νέο αεροδυναμικό πακέτο το μονοθέσιο είναι ικανό να αναπτύξει 2g πλευρικής επιτάχυνσης, ενώ από στάση τα 100km έρχονται σε λιγότερο από 4 δευτερόλεπτα. Την επαναφορά σε στάση αναλαμβάνει το σύστημα πέδησης που αποτελείται από 4 πίστωνες δαγκάνες φρένων σε όλους τους τροχούς. Τα παραπάνω συμπληρώνονται και από ένα εκτεταμένο σύστημα αισθητήρων και καταγραφής δεδομένων με δυνατότητα ασύρματης μετάδοσής τους σε πραγματικό χρόνο, ώστε να ελέγχονται οι παράμετροι λειτουργίας και η κατάσταση του μονοθέσιου.

Η πιο πρόσφατη συμμετοχή του μονοθέσιου έγινε στον διαγωνισμό της Τσεχίας (7-10 Αυγούστου) όπου η ομάδα συμμετείχε για πρώτη φορά στην ιστορία της, και κατάφερε να κερδίσει τη συνολική κατάταξη μεταξύ συμμετοχών από πανεπιστήμια της Γερμανίας, Αυστρίας, Αγγλίας, Τσεχίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Μάλιστα, η ομάδα κατάφερε να κερδίσει συνολικά 5/8 επιμέρους κατηγορίες, σαρώνοντας τα βραβεία και κερδίζοντας όλα τα δυναμικά αγωνίσματα.

«Στα ελληνικά πανεπιστήμια υπάρχουν ομάδες φοιτητών που προσπαθούν να ανεβάσουν το ελληνικό πανεπιστήμιο» είπε κατά τη διάρκεια της σημερινής παρουσίασης ο υπεύθυνος της ομάδας, Χάρης Μπίκας.

Στην ομάδα συμμετέχουν φοιτητές, κυρίως του τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών, αλλά και τμημάτων όπως Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Οικονομικών Επιστημών, Επιστήμης Υλικών και Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών.

Την ομάδα αποτελούν οι:
Αθηναίος Δημήτρης, Αλεξόπουλος Χαράλαμπος, Αρβανιτόπουλος Αναστάσιος, Αυγερίδης Βασίλης, Γιαννιόδης Ευάγγελος, Γοργοράπτης Κωνσταντίνος, Γουγής Θανάσης, Γούλας Ευάγγελος, Γουλιερμή Κωνσταντίνα, Δημάκη Ελένη, Δημητρόπουλος Νικόλαος, Καρακατσάνης Ηλίας, Κατσαρός Αντώνιος, Καυκάς 'Αγγελος, Κώτσης Ιωάννης, Λαμπρόπουλος Δημήτρης, Μακρής Πέτρος, Μότση Κατερίνα, Μουτσομπέγκα 'Ελλη, Μπαρής Κωσταντίνος, Μπαρής Παναγιώτης, Μπεκιάρης Θοδωρής, Μπίκας Χαρίσης, Νταρμά Ευγενία, Ξυθάλης Σωτήρης, Παγάνη Λυδία, Παρασκευοπούλου Κωσταντίνα, Σαράντη Ναταλία, Σενής Ευάγγελος, Σιάγγας Γιώργος, Σουρτζίνος Φραγκίσκος, Σπηλιόπουλος Διονύσης, Σταυρίδης Ιωάννης, Σύρπας Παναγιώτης, Σχοινοχωρίτης Παναγιώτης, Φουρτάκας Κωνσταντίνος, Φουρτάκας Νικόλαος.
www.imerisia.gr