ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

Μια «Φεράρι για τους βυθούς»


Η ολλανδική U-Boat Worx δραστηριοποιείται σε έναν ιδιαίτερο τομέα, αυτόν των προσωπικών υποβρυχίων για γιωτ και τουρισμό- και σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το διθέσιο HΡ Sport Sub 2 το οποίο κάλλιστα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια «Φεράρι για τους βυθούς». Το διθέσιο σκάφος διαθέτει σύστημα μπαταρίας Lithium-ion των 21 kWh και ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει imaging sonar, υποβρύχια φώτα και σύστημα πλοήγησης, καθώς και interface οθόνης αφής, MANTA controller (χειρισμός fly-by-wire, για ευκολία οδήγησης από οποιονδήποτε επιβάτη), σύστημα air-conditioning, σύστημα υποβρύχιας επικοινωνίας κ.α...
Οι δημιουργοί του προτρέπουν τους επίδοξους αγοραστές (σημειωτέον, η τιμή του ανέρχεται στα 1.350.000 δολάρια) να βγουν στη θάλασσα «χωρίς συμβιβασμούς στο στυλ», αλλά και χωρίς να επηρεάζονται οι πραγματικές υποθαλάσσιες επιδόσεις του σκάφους. Το βάρος του σκάφους είναι 2.200 κιλά και το ύψος του 136 εκατοστά, ενώ μπορεί να μεταφερθεί από κάθε γιωτ τριάντα μέτρων και άνω- όπως υπογραμμίζεται, το μόνο επιπλέον που χρειάζεται να έχει ο κάτοχός του είναι ένα σκάφος με γερανό, ή απλά ένα τρέιλερ.
Διαθέτει ικανότητα κατάδυσης σε βάθος 100 μέτρων και αυτονομία έξι ωρών. Κινείται χάρη σε έξι ισχυρούς προωθητήρες, τοποθετημένους σε ειδική διαρρύθμιση ώστε να εξασφαλίζεται η μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία και ο καλύτερος έλεγχος, ενώ, σύμφωνα με την εταιρεία, παρουσιάζει ιδιαίτερα καλές επιδόσεις και στην επιφάνεια. Οι δημιουργοί του τονίζουν επίσης ότι το HP Sport Sub 2 διαθέτει επαναστατικά χαρακτηριστικά ασφαλείας από προηγούμενα μοντέλα της U-Boat Worx, ενώ υπογραμμίζουν την ευκολία συντήρησής του.
www.naftemporiki.gr