ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013

Ο σύντομος δρόμος: Διώρυγα του Παναμά, το σωτήριο υπερωκεάνιο κανάλι

Αθήνα
Τα πλοία που περιμένουν να εισέλθουν στη Διώρυγα του Παναμά διακρίνονται ως πολύχρωμες κουκκίδες στη νέα δορυφορική εικόνα που έστειλε στο in.gr η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία ESA. Η διώρυγα, συνολικού μήκους 80 χιλιομέτρων, ήταν ένα από τα πλέον φιλόδοξα έργα του 20ού αιώνα. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 1881 και ολοκληρώθηκαν το 1914, επιτρέποντας στα πλοία να περνούν απευθείας από τον Ατλαντικό στον Ειρηνικό, αντί να κάνουν το μακρύ γύρο της Νοτίου Αμερικής. Η διώρυγα δεν είναι ένα απλό, ανοιχτό κανάλι, καθώς η στάθμη του Ειρηνικού Ωκεανού είναι συνήθως 20 εκατοστά υψηλότερη από ό,τι στην Καραϊβική Θάλασσα του Ατλαντικού, κυρίως λόγω των καιρικών συνθηκών και της διαφορετικής πυκνότητας του νερού...
Αυτό σημαίνει ότι στις δύο άκρες της διώρυγας λειτουργούν γιγάντιοι υδατοφράκτες. Όταν αυτές οι πύλες κλείσουν πίσω από το πλοίο που μόλις εισήλθε στη διώρυγα, το σκάφος σταδιακά ανυψώνεται στη στάθμη του νερού μέσα στο κανάλι, 26 ολόκληρα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Στην άλλη άκρη της διώρυγας, η διαδικασία αντιστρέφεται και το πλοίο κατεβαίνει στη στάθμη του ωκεανού.

Στο κέντρο περίπου της εικόνας διακρίνεται η μεγάλη, τεχνητή Λίμνη Γκάτουν, η οποία δημιουργήθηκε το διάστημα 1904-1914. Δεδομένου ότι οι χειμώνες του Παναμά είναι ξηροί, η λίμνη αποθηκεύει το νερό που απαιτείται για τη λειτουργία των υδατοφρακτών. Αρκετά πλοία διακρίνονται να πλέουν στη λίμνη ως μπλε, πράσινες και κόκκινες κουκκίδες.

Δώδεκα με δεκαπέντε χιλιάδες πλοία διασχίζουν κάθε χρόνο τη διώρυγα, ένα ταξίδι που διαρκεί κατά μέσο όρο οκτώ με δέκα ώρες.

Η χώρα του Παναμά στην Κεντρική Αμερική έχει το μέγεθος της Τσεχίας. Απολαμβάνει ένα τροπικό κλίμα και αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό χάρη στις παραλίες, τα βουνά και τα υγρά τροπικά δάση του.

Μέχρι τη δεκαετία του 1940, το 70% του Παναμά καλυπτόταν από ζούγκλα. Λόγω της υλοτομίας, βόσκησης και της επέκτασης των υποδομών, τα δάση καλύπτουν σήμερα μόνο τη μισή χώρα.

Η εικόνα προέρχεται από το ραντάρ του δορυφόρου Envisat και συνδυάζει τρεις διαφορετικές λήψεις στη διάρκεια του 2011 και του 2012.
Newsroom ΔΟΛ, www.in.gr