ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Τρίτη 5 Μαρτίου 2013

Θαλάσσιος κόμβος σύντομα ο Βόρειος Πόλος: Υποχωρεί γρήγορα το στρώμα πάγου και το 2050 θα περνούν τα πλοία από εκεί

Λος Αντζελες 
Μια ακόμη έρευνα έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο εκείνων που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια και δείχνουν ότι οι πάγοι στις πολικές περιοχές της Γης λιώνουν με ταχύ ρυθμό. Η νέα έρευνα αναφέρει ότι μέχρι το 2050 το στρώμα θαλάσσιων πάγων στο Βόρειο Πόλο θα «αδυνατίσει» τόσο πολύ ώστε θα μπορούν τα μεγάλα πλοία να κινούνται εκεί άνετα. Αυτό θα έχει και κάποιες θετικές επιπτώσεις αφού η χρήση των θαλάσσιων διαδρομών του Βόρειου Πόλου θα συντομεύει σημαντικά τα ταξίδια των εμπορικών πλοίων και των τάνκερ...

Η νέα εμπορική οδός Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα επόμενα χρόνια το στρώμα πάγου θα έχει αδυνατίσει αρκετά ώστε τα παγοθραυστικά να μπορούν να ανοίγουν διαδρόμους ανάμεσα στον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό Ωκεανό για να περνούν από εκεί τα πλοία. Εκτιμούν ότι στα μέσα του αιώνα οι πάγοι θα έχουν λιώσει σε ποσοστό τέτοιο ώστε να μην χρειάζονται πλέον τα παγοθραυστικά ως μόνιμη συνοδεία για τα εμπορικά πλοία.
«Κανείς δεν μιλούσε μέχρι σήμερα για ναυσιπλοΐα στον Βόρειο Πόλο. Πρόκειται για μια αναπάντεχη πιθανότητα» αναφέρει ο Λώρενς Σμιθ, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.
Η μελέτη
Οι ερευνητές κατέληξαν στα συμπεράσματά τους μελετώντας κλιματικές προσομοιώσεις που αφορούν την περίοδο 2040-2059. Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν ένα λογισμικό για να μελετήσουν πιθανές διαδρομές ναυσιπλοΐας στην Αρκτική τόσο στο κοντινό όσο και το απώτερο μέλλον. Οπως αναφέρουν στα μέσα του αιώνα ένα πλοίο θα μπορεί να ξεκινά από ένα λιμάνι της Ρωσίας και να περάσει το Βόρειο Πόλο χωρίς τη βοήθεια παγοθραυστικών. Η διαδρομή αυτή θα είναι κατά 40% συντομότερη από εκείνη που ακολουθούν σήμερα τα πλοία για να περάσουν στον Ατλαντικό Ωκεανό από τη διώρυγα του Σουέζ.
 Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PNAS».
www.tovima.gr