ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 31 Μαρτίου 2013

Πρωτοποριακός διαστημικός «κάβος»: Νέα πρόταση που θα χρησιμοποιηθεί στο εσθονικό ESTCube-1

Τα διαστημικά καλώδια που θα χρησιμοποιούνται ως «κάβοι» για την πρόσδεση και τον χειρισμό δορυφόρων και άλλων οχημάτων θεωρούνται ως ένα από τα πλέον υποσχόμενα αντικείμενα διαστημικής έρευνας. Οι δυνατότητές τους, πέρα από τις προφανείς, πολλές, αλλά μέχρι τώρα οι δοκιμές έχουν αποδειχθεί στην πλειοψηφία τους ανεπιτυχείς, καθώς κανένα καλώδιο δεν έχει αποδειχθεί ικανό να αναπτυχθεί πλήρως ή επαρκώς ανθεκτικό για να αντέξει τα πλήγματα μικρομετεωριτών. Μία νέα πρόταση, που θα χρησιμοποιηθεί στο εσθονικό ESTCube-1 (εκτοξεύεται με το Proba-V της ESA) έχει αναπτυχθεί από μία ομάδα εσθονικών πανεπιστημίων, στο πλαίσιο προγράμματος συνεργασίας της ESA, εν όψει της συμμετοχής της χώρας στην Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία...
Πρωταγωνιστικό ρόλο στο πρόγραμμα έπαιξε το πανεπιστήμιο του Ταρτού (Εσθονία), ενώ η τεχνική interweaving που χρησιμοποιείται (με πολλαπλά καλώδια συνδεδεμένα ανά εκατοστό) έχει εξελιχθεί από το πανεπιστήμιο του Ελσίνκι. Θεωρείται πως το καλώδιο θα είναι στην ολότητά του επαρκώς ανθεκτικό και αξιόπιστο για να χρησιμοποιείται για τη μετάδοση ηλεκτρικού ρεύματος.
Στην εν λόγω αποστολή CubeSat δοκιμάζεται το E-sail: ένα ηλεκτρικό ηλιακό «πανί», το οποίο μεταδίδει την ενέργεια που συλλέγει μέσω καλωδίων για την παραγωγή ηλεκτροστατικών δυνάμεων που δημιουργούν ώθηση. Σε χαμηλή τροχιά, τα E-sails θα μπορούσαν να χρησιμοποιούνται ως «φρένα» για δορυφόρους- πέρα από τη «γειτονιά» του πλανήτη μας, θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα σύστημα «δωρεάν» προώθησης για διαστημόπλοια που θα εξερευνούν το ηλιακό μας σύστημα.
Ο εν λόγω διαστημικός «κάβος» είναι φτιαγμένος από αλουμίνιο και η διάμετρός του είναι μόλις 50 μικρόμετρα (το μισό μίας ανθρώπινης τρίχας), με ένα ακόμα λεπτότερο καλώδιο (25 μικρομέτρων) περασμένο πάνω του.
 Στο πλαίσιο της αποστολής ESTCube-1 , θα αναπτυχθεί ένα E-sail με καλώδιο δέκα μέτρων, για να δοκιμαστούν οι επιδόσεις του. Για το επόμενο έτος έχουν προγραμματιστεί εκτενέστερες δοκιμές, με καλώδιο 100 μέτρων, στο πλαίσιο της αποστολής CubeSat Aalto-1. 
www.naftemporiki.gr