ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 1 Αυγούστου 2013

«Κούρσεμα» πλοίου μέσω παραπλάνησης GPS


H ομάδα του Cockrell School of Engineering ανέπτυξε μία συσκευή «παραπλάνησης» GPS, η οποία παράγει ψευδή σήματα, «αποκτώντας τον έλεγχο» των δεκτών GPS ενός σκάφους.
Μία ιδιότυπη «πειρατεία» σε ένα γιωτ 65 μέτρων, μέσω ψεύτικων σημάτων GPS κατάφερε να φέρει σε πέρας ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Όστιν. Συγκεκριμένα, η ομάδα του Cockrell School of Engineering ανέπτυξε μία συσκευή «παραπλάνησης» GPS, η οποία παράγει ψευδή σήματα, «αποκτώντας τον έλεγχο» των δεκτών GPS ενός σκάφους. Η ιδέα πίσω από το όλο project ήταν να διαπιστωθεί ο βαθμός δυσκολίας για μία τέτοια «επίθεση» εν πλω, και οι πιθανότητες έγκαιρου εντοπισμού της απειλής. Το πείραμα έλαβε χώρα τον Ιούνιο, με στόχο ένα ιδιωτικό γιωτ αξίας 80 εκατομμυρίων δολαρίων, το White Rose of Drachs, το οποίο έπλεε σε διεθνή ύδατα στο Ιόνιο Πέλαγος. Ένας «επιτιθέμενος» έλεγχε τη συσκευή παραπλάνησης και έστελνε αχνά σήματα προς τους δέκτες GPS του σκάφους...
Η ένταση των σημάτων σταδιακά αυξανόταν, έτσι ώστε από ένα σημείο και μετά ήταν ισχυρότερα από ό,τι τα «κανονικά» δορυφορικά σήματα. Με αυτό τον τρόπο, ο «πειρατής» μπόρεσε πρακτικά να αποκτήσει τον έλεγχο του σκάφους, αλλάζοντας την πορεία του, χωρίς να χτυπήσει κανένας συναγερμός- μάλιστα, οι επιβαίνοντες (οι οποίοι ήταν πλήρως ενήμεροι για το πείραμα) ανέφεραν πως ένιωσαν το γιωτ να στρίβει, ωστόσο στα όργανα έβλεπαν μόνο μία ευθεία γραμμή. Σύμφωνα με τον Τοντ Χάμφρεϊς, επίκουρο καθηγητή του Cockrell School of Engineering, τα αποτελέσματα του εν λόγω πειράματος ισχύουν και για άλλα ημιαυτόνομα σκάφη, όπως αεροσκάφη που ελέγχονται εν μέρει από αυτόματους πιλότους.

Ο Χάμφρεϊς είναι ένας από τους κορυφαίους ειδικούς στον κόσμο στο αντικείμενο της παραπλάνησης GPS. Η εν λόγω τεχνική εκμεταλλεύεται το ότι όλα τα σήματα GPS αποστέλλονται από τους δορυφόρους στη Γη χωρίς κάποια διαδικασία κρυπτογράφησης ή επαλήθευσης, κάνοντας τον δέκτη να αρχίσει να «ακούει» το ψευδές σήμα αντί για το γνήσιο. Ο Χάμφρεϊς προειδοποιεί για τις τρωτότητες του GPS εδώ και καιρό, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως τον Οκτώβριο του 2012, μία ομάδα του Carnegie Mellon είχε επίσης επιδείξει πώς είναι δυνατή η παρεμβολή σε έναν δέκτη GPS μέσω της εκμετάλλευσης «bugs» στο λογισμικό.
Σύμφωνα με τον Χάμφρεϊς, η συγκεκριμένη τεχνική μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στους «ανταγωνιστές» του GPS, όπως το GLONASS και το Galileo. Όπως επισημαίνει το πρόβλημα γίνεται πιο έντονο στην ανοιχτή θάλασσα, όπου οι καπετάνιοι μπορούν να βασιστούν μόνο σε δορυφορικά συστήματα πλοήγησης, καθώς «κανείς δεν ξέρει πια να χρησιμοποιεί εξάντα».
www.naftemporiki.gr