ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Τετάρτη 14 Αυγούστου 2013

Αποκάλυψη για το Hyperloop: Το φουτουριστικό τρένο θα μπορεί να καλύπτει αποστάσεις εκατοντάδων χλμ. σε λίγα λεπτά

Ενα σχέδιο της κάψουλας των επιβατών του Hyperloop. Credit: Elon Musk/SpaceX
Ουάσινγκτον 
Με ανάμεικτα συναισθήματα υποδέχτηκε η επιστημονική κοινότητα αλλά και η κοινή γνώμη την πολυαναμενόμενη συνέντευξη Τύπου του δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία και οραματιστή Ελον Μασκ για το Hyperloop, ένα υπερηχητικό τρένο που - αν κατασκευαστεί - υπόσχεται να καλύπτει αποστάσεις εκατοντάδων χλμ. σε λίγα λεπτά. Ο Μασκ έκανε αναφορά στα τεχνικά και άλλα χαρακτηριστικά του τρένου αλλά ταυτόχρονα είπε ότι σε αυτή τη φάση ο ίδιος έχει άλλες προτεραιότητες και για αυτόν τον λόγο,  αν τελικά καταπιαστεί με το Hyperloop,  θα περάσουν αρκετά χρόνια μέχρι να επιτευχθεί η κατασκευή του...
Το τρένο της μιας ανάσας
Το Hyperloop είναι ένα τρένο που θα κινείται με ηλιακή ενέργεια όχι πάνω σε ράγες στο έδαφος αλλά στο εσωτερικό αγωγών μέσα σε κενό αέρος. Το τρένο αυτό θα αποτελείται από βαγόνια (κάψουλες) που θα έχουν χωρητικότητα 4-6 ατόμων. Σύμφωνα με τον Μασκ, η αίσθηση που θα έχουν οι επιβάτες θα προσομοιάζει εκείνη που έχουν οι επιβάτες αεροσκαφών και όχι με εκείνη που έχουν οι επιβάτες στα τρενάκια ταχύτητας των λούνα παρκ, όπως θεωρούσαν κάποιοι. Το αρχικό σχέδιο του Μασκ είναι το Hyperloop να συνδέσει το Λος Αντζελες με το Σαν Φρανσίσκο που βρίσκονται σε απόσταση 610 χλμ.
Το Hyperloop θα κινείται με ταχύτητες που θα ξεπερνούν τα 1200 χλμ/ώρα, γεγονός που σημαίνει ότι θα συνδέει τις δύο μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ σε περίπου 30 λεπτά. Όπως είπε ο Μασκ στη συνέντευξη, το Hyperloop θα μπορεί να μεταφέρει όχι μόνο ανθρώπους αλλά και φορτία, ακόμη και αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον επιχειρηματία, το κόστος για την κατασκευή του πρώτου τρένου και των υποδομών για τη «γραμμή» Λος Αντζελες-Σαν Φρανσίσκο θα αγγίξει τα 6 δισ. δολάρια. Ο Μασκ υποστηρίζει οτι το εισιτήριο για ένα επιβάτη του Hyperloop θα είναι αρκετά φτηνό και δεν θα ξεπερνάει τα 20 δολάρια.
Είπε επίσης ότι οι επιβάτες δεν θα περιμένουν σχεδόν καθόλου στους σταθμούς επιβίβασης αφού τα βαγόνια θα έχουν τη δυνατότητα να ξεκινούν για τον προορισμό τους κάθε 30 δευτερόλεπτα. Σημείωσε παράλληλα ότι για να έχει τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα το Hyperloop δεν πρέπει να καλύπτει αποστάσεις μεγαλύτερες των 1500 χλμ.
Ο Μασκ τόνισε ότι είναι αφοσιωμένος σε κάποια άλλα από τα φουτουριστικά του σχέδια και ειδικότερα στην κατασκευή ενός επαναστατικού διαστημικού σκάφους και βάζει σε δεύτερη μοίρα το Hyperloop. Ανακοίνωσε ότι θα ασχοληθεί προσωπικά με τη δημιουργία ενός πρωτότυπου μοντέλου του τρένου αλλά το νωρίτερο που θα μπορέσει να το παρουσιάσει είναι σε περίπου 4 χρόνια.
www.tovima.gr