ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

«Θεραπευτικό» τηλεκατευθυνόμενο που ελέγχεται με το μυαλό


Τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα αποτελούν έναν τομέα στον οποίο πολλές εταιρείες τεχνολογίας έχουν επενδύσει χρόνο και χρήμα – ωστόσο, υπάρχει και ένας άλλος, εξίσου φουτουριστικός τομέας ενδιαφέροντος ο οποίος παρουσιάζει ενδιαφέρον: η δυνατότητα οδήγησης ενός οχήματος μέσω του μυαλού. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται το πρόγραμμα του Αλέχο Μπερνάλ, αποφοίτου της Design Academy Eindhoven. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Dezeen Magazine, ο Μπερνάλ κατασκεύασε ένα αυτοκίνητο – παιχνίδι, το οποίο κινείται μέσω της σκέψης του χρήστη, χάρη στη χρήση ενός headset EEG (ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος) Neurosky, το οποίο είναι διαθέσιμο στο εμπόριο. Ωστόσο, το πρόγραμμα δεν έχει ως στόχο τον ίδιο τον έλεγχο του οχήματος, αλλά τη βελτίωση των δυνατοτήτων συγκέντρωσης του χρήστη: καθώς συγκεντρώνεται στην κίνηση του αυτοκινήτου, τα φώτα του οχήματος αντικατοπτρίζουν την δραστηριότητα των νευρώνων στον εγκέφαλό του...
«Καθώς προσπαθείτε να συγκεντρωθείτε, η ένταση του φωτός στο όχημα παρουσιάζει το επίπεδο προσοχής στο οποίο έχετε φτάσει» λέει ο Μπερνάλ μιλώντας στο Dezeen. «Μόλις φτάσετε στο μέγιστο επίπεδο και παραμείνετε για επτά δευτερόλεπτα, το όχημα αρχίζει να κινείται εμπρός. Αυτό το πρόγραμμα βοηθά τους χρήστες να αναπτύξουν βαθύτερη και πιο μακρά συγκέντρωση εξασκώντας τον εγκέφαλο. Είναι δυνατόν για ανθρώπους να εκπαιδεύσουν ή να θεραπεύσουν το μυαλό τους μέσω των δικών τους προσπαθειών και χωρίς την χρήση ισχυρών φαρμάκων».
Στο πλαίσιο της έρευνάς του, ο Μπερνάλ επισκέφθηκε το Neurofeedback Instituut Nederland, όπου το EEG χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση διαταραχών προσοχής, και διαπίστωσε ότι εκεί χρησιμοποιούνται λογισμικό και ψηφιακά interfaces για αλληλεπίδραση, αν και τα άτομα που πάσχουν από ADHD (ελλειμματική προσοχή/ υπερκινητικότητα) διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο εξάρτησης από τηλεόραση, βιντεοπαιχνίδια και ηλεκτρονικούς υπολογιστές . «Το πρόγραμμά μου αποτελεί βασικά έναν νέο τρόπο χρήσης της τεχνολογίας EEG με αναλογικό τρόπο, επειδή, από την προσωπική μου εμπειρία, είναι πιο σχετικός με τους ανθρώπους οι οποίοι μπορούν πρακτικά να επωφεληθούν από αυτή την τεχνολογία». 
Μέχρι τώρα, ο Μπερνάλ έχει αναπτύξει ένα λειτουργικό πρωτότυπο, ως project αποφοίτησής του, το οποίο επιδείχθηκε στο πλαίσιο της Dutch Design Week 2013.
www.naftemporiki.gr