ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Τα γονίδια του... μουσικού αφτιού: Εντοπίστηκαν γονιδιακές παραλλαγές που συνδέονται με τη μουσική ικανότητα ενός ατόμου

Η μουσική ικανότητα και αντίληψη έχει ως φαίνεται (και) γονιδιακή βάση
Ελσίνκι 
Μια νέα μελέτη δίνει καινούργιο νόημα στην έννοια του… μουσικού αφτιού. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι στη Φινλανδία ανακάλυψαν ότι οι μουσικές ικανότητες έχουν, τουλάχιστον ως έναν βαθμό, γονιδιακή βάση. Και αυτό διότι υπάρχουν γονίδια τα οποία προσδιορίζουν την αρχιτεκτονική του έσω ωτός, σύμφωνα με δημοσίευση στο επιστημονικό έντυπο «Molecular Psychiatry». Αντιλαμβανόμαστε τους ήχους όταν δονήσεις στο έσω ους ανιχνεύονται από τα αποκαλούμενα τριχοειδή κύτταρα του αφτιού και μεταδίδονται στον εγκέφαλο ως ηλεκτρικά σήματα. Το κάτω διδύμιο στον μεσεγκέφαλο ενσωματώνει τα σήματα σε άλλες αισθητηριακές πληροφορίες προτού τα «διανείμει» σε άλλες περιοχές του εγκεφάλου για επεξεργασία...
Προκειμένου να εντοπίσουν γονιδιακές παραλλαγές που συνδέονται με την κλίση στη μουσική η Ιρμα Γερβέλε από το Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι στη Φινλανδία και οι συνεργάτες της ανέλυσαν το γονιδίωμα 767 ατόμων τα οποία εξετάστηκαν σχετικά με την ικανότητά τους να αντιλαμβάνονται μικρές διαφορές στο ύψος και στη διάρκεια ενός ήχου και ενός μουσικού μοτίβου. Η ομάδα συνέκρινε τα σκορ των εθελοντών στα τεστ με τη συχνότητα εμφάνισης κοινών παραλλαγών στο DNA τους.
Οι… μουσικές γονιδιακές παραλλαγές
Όπως προέκυψε, γενετικές παραλλαγές που συνδέονταν με υψηλά σκορ στα τεστ εντοπίζονταν κοντά στο γονίδιο GATA2Α, το οποίο εμπλέκεται στην ανάπτυξη του έσω ωτός και του κάτω διδυμίου. Ένα άλλο γονίδιο, το PCDH15, που φάνηκε να συνδέεται με τη μουσική κλίση παίζει ρόλο στην ικανότητα των τριχωτών κυττάρων να μετατρέπουν τον ήχο σε εγκεφαλικά σήματα.
Από την πλευρά του ο Γιαν Σναπ, νευροεπιστήμονας εξειδικευμένος στην ακουστική ικανότητα στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, προειδοποιεί ότι τα ευρήματα αυτά δεν αποτελούν αποδείξεις σχετικά με το ότι τα γονίδια προσδιορίζουν τη μουσική αντίληψη. Υπογραμμίζει την περίπτωση του κωφού κοριτσιού που παρουσιάζεται στο ντοκιμαντέρ «Lost and Sound» του 2012 και το οποίο έγινε μια καταπληκτική πιανίστρια παρότι άκουγε  μέσω εμφυτευμάτων στον κοχλία καθώς η μηνιγγίτιδα κατέστρεψε το έσω ους της. «Η περίπτωση αυτού του κοριτσιού αποδεικνύει περίτρανα ότι ακόμη και τα σοβαρά βιολογικά ελλείμματα μπορούν να ξεπεραστούν» σχολιάζει ο καθηγητής στο περιοδικό «New Scientist» και προσθέτει: «Ωστόσο στο πλαίσιο της συγκεκριμένης μελέτης αυτό το κορίτσι θα είχε προφανώς πολύ χαμηλό σκορ στην αντίληψη του ύψους των ήχων».
Γονίδια και περιβάλλον
Σύμφωνα με τον δρα Σναπ, παρότι τα ευρήματα της νέας μελέτης δεν μπορούν από μόνα τους να δείξουν αυτούς που έχουν την τάση να γίνουν μεγάλοι μουσικοί, πιθανότατα θα αποδειχθούν πολύτιμα στην κατανόηση του πώς το ακουστικό σύστημά μας μετατρέπει τα ηχητικά κύματα σε αντίληψη του ήχου και της μουσικής.
Η δρ Γερβέλε συμφωνεί ότι η μουσική ικανότητα είναι πολύπλοκη και η γενετική δεν μπορεί μόνη της να δώσει την απάντηση στο ποιος την διαθέτει και ποιος όχι. «Το περιβάλλον και η κουλτούρα παίζουν επίσης ρόλο στη μουσική ικανότητα και στην ανάπτυξή της» λέει. Η ερευνητική ομάδα της σχεδιάζει τώρα να μελετήσει την αλληλεπίδραση μεταξύ γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων στην ανάπτυξη της μουσικής ικανότητας.
www.tovima.gr