ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

Φωτονικά ραντάρ για να μην χάνονται τα αεροσκάφη: Προηγμένη τεχνολογία θα εντοπίζει όχι μόνο το στίγμα αλλά και την πορεία του σκάφους

To φωτονικό ραντάρ υπόσχεται καλύτερη παρακολούθηση των αεροσκαφών
Πίζα 
Ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη το θρίλερ της εξαφάνισης του Μπόινγκ των Μαλαισιανών Αερογραμμών έχουν γραφτεί και ακουστεί πάρα πολλά για τα συστήματα ραντάρ. Ομάδα Ιταλών ερευνητών αναπτύσσει ένα νέο σύστημα ραντάρ το οποίο όπως υποστηρίζουν δεν θα εντοπίζει μόνο το στίγμα ενός αεροσκάφους αλλά θα μπορεί να καταγράφει ολόκληρη τη διαδρομή που ακολουθεί. Θεωρητικά ένα τέτοιο ραντάρ θα μπορούσε στην περίπτωση του χαμένου Μπόινγκ να έχει προσφέρει άμεσα δεδομένα που όχι μόνο θα βοηθούσαν στον γρήγορο εντοπισμό του αλλά θα εξηγούσαν και το τι συνέβη...
Φωτονικό
Το ερευνητικό πρόγραμμα ονομάζεται PHODIR και σε αυτό μετέχουν 14 ειδικοί διαφόρων ειδικοτήτων με επικεφαλής τον Πάολο Γκέλφι, ερευνητή της Εθνικής Διαπανεπιστημιακής Συνεργασίας Τηλεπικοινωνιών (CTIM) στην Πίζα. Οι ερευνητές αναπτύσσουν ένα ραντάρ που βασίζεται στη φωτονική τεχνολογία. Φωτονική ονομάζεται ο κλάδος των επιστημών και της τεχνολογίας που ασχολείται με τη δημιουργία, τον έλεγχο και την ανίχνευση φωτονίων ιδιαίτερα στην περιοχή του ορατού φωτός και στο κοντινό υπέρυθρο ηλεκτρομαγνητικό φάσμα.
Το νέο ραντάρ
Το σύστημα που αναπτύσσουν οι ερευνητές χρησιμοποιεί λέιζερ για να παραχθεί σήμα ραντάρ το οποίο στη συνέχεια μεταδίδεται μέσω της υπάρχουσας τεχνολογίας επικοινωνιών, των συμβατικών κεραιών δηλαδή. «Αντικαθιστούμε τα ηλεκτρονικά συστήματα εντοπισμού με φωτονικά. Ο πρώτος λόγος για αυτό είναι για να αυξήσουμε την ακρίβεια και την ‘ευελιξία’ ενός ραντάρ. Η φωτονική τεχνολογία μπορεί να ενοποιήσει τα συστήματα παρακολούθησης και επικοινωνίας αποτυπώνοντας όλα τα δεδομένα σε ένα σήμα» αναφέρει ο Γκέλφι.
Σήμερα η παρακολούθηση και η επικοινωνία των αεροσκαφών γίνεται από ένα σύνολο συστημάτων μεταξύ του σκάφους και του εδάφους. Η μελέτη και ανάλυση των δεδομένων αυτών των συστημάτων είναι ιδιαίτερα δύσκολη ειδικά σε περιπτώσεις όπως αυτή του χαμένου Μπόινγκ. Είναι ενδεικτικό ότι 12 μέρες μετά την εξαφάνιση του αεροσκάφους οι ειδικοί δεν έχουν καταφέρει ακόμη να συνθέσουν το πάζλ του τι συνέβη με τα δεδομένα που έχουν στη διάθεση τους από όλα τα συστήματα.
Ενα σήμα για όλες τις «δουλειές»
«Αν υπάρχει ένα μόνο σύστημα που μπορεί να ενσωματώνει πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους λειτουργίες θα είναι πιθανώς ικανό να συλλέγει όλα τα δεδομένα, τόσο εκείνα της πτήσης (ταχύτητα, ύψος κλπ) όσο και το τι συμβαίνει γενικά μέσα στο κοκπιτ»σημειώνει ο Γκέλφι που αναφέρει ότι το φωτονικό ραντάρ εκτός από περισσότερες και ακριβέστερες πληροφορίες θα παρέχει και πολύ καλύτερης ποιότητας εικόνες για τον… στόχο.
Οι ερευνητές δημοσιεύουν την έρευνα τους στην επιθεώρηση «Nature» και ανακοίνωσαν ότι έχουν ήδη ξεκινήσει κάποιες πρώτες δοκιμές του συστήματος που αναπτύσσουν στο αεροδρόμιο της Πίζα. Επίσης κάνουν δοκιμές και στο λιμάνι του Λιβόρνο για να διαπιστώσουν τις δυνατότητές του και στον εντοπισμό πλοίων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη του συστήματος χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ερευνας, πρόεδρος του οποίου διετέλεσε για μια πενταετία (2005-2010) ο έλληνας επιστήμονας Φώτης Καφάτος.
www.tovima.gr