ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

Μετά τα drone, τα ρομποτικά φορτηγά πλοία: H Rolls-Royce επενδύει στα μη επανδρωμένα εμπορικά σκάφη

H Rolls-Royce παρουσίασε απεικονίσεις πλοίων χωρίς πλήρωμα. Credit: Rolls Royce
Άλεσουντ 
Μετά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, η Rolls-Royce επενδύει στα μη επανδρωμένα φορτηγά πλοία, τα οποία θα μπορούσαν να πλέουν στη Βαλτική «εντός της δεκαετίας». Η τεχνολογία ίσως υπάρχει, όμως οι γραφειοκρατικές δυσκολίες και οι αντιδράσεις των συνδικάτων θα ήταν μεγαλύτερο εμπόδια. Στα κεντρικά της γραφεία στο Άλεσουντ της Νορβηγίας, η Rolls-Royce Blue Ocean έχει εγκαταστήσει ένα σύστημα εικονικής πραγματικότητας που προσφέρει θέα 360 μοιρών από τη γέφυρα ενός πλοίου. Στο μέλλον, λέει η εταιρεία, οι καπετάνιοι θα μπορούν να κατευθύνουν τα πλοία από τέτοια κέντρα ελέγχου στην ξηρά...

Τα ρομποτικά φορτηγά θα ήταν ελαφρύτερα και απλούστερα, καθώς δεν θα χρειάζονταν γέφυρα, καμπίνες, πόσιμο νερό και αποχέτευση. Θα καταργούσαν επίσης το κόστος του πληρώματος, το οποίο σύμφωνα με την συμβουλευτική εταιρεία Moore Stephens αντιστοιχεί στο 44% των λειτουργικών εξόδων ενός μεγάλου πλοίου για εμπορευματοκιβώτια.


Τα ρομποτικά πλοία θα ήταν επίσης λιγότερο ευάλωτα στην πειρατεία, αφού δεν θα υπήρχαν μέλη του πληρώματος να κρατηθούν ως όμηροι, και ίσως θα απέτρεπαν κάποια από τα ανθρώπινα λάθη, στα οποία οφείλεται η πλειονότητα των ατυχημάτων στη θάλασσα. Ταυτόχρονα όμως θα ήταν ευάλωτα σε πειρατές-χάκερ.



Οι επιφυλάξεις



Οι επιφυλάξεις είναι πολλές, όμως η Rolls-Royce, η οποία ειδικεύεται σε κινητήρες αεροσκαφών, αλλά αντλεί το 16% των εσόδων της από τη ναυσιπλοΐα, πιστεύει ότι ήρθε η ώρα για μια μεγάλη μετάβαση στην εμπορική ναυσιπλοΐα, μια αγορά 375 δισ. δολαρίων το χρόνο.



Ρομποτικά πλοία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν εντός της δεκαετίας στη Βαλτική, όπου τα ρυθμιστικά εμπόδια και οι αντιδράσεις των ναυτικών είναι περιορισμένα, λέει στο Bloomberg ο Όσκαρ Λεβάντερ, αντιπρόεδρος της Rolls-Royce.



«Αν θέλουμε να συμβεί αυτό στη ναυτιλία, τώρα είναι η ώρα να το κάνουμε» λέει, αν και παραδέχεται ότι η επέκταση της τεχνολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο θα αργήσει. Όπως επισημαίνει ο Σάιμον Μπένετ, εκπρόσωπος του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας στο Λονδίνο, η χρήση ρομποτικών πλοίων θα απαγορευόταν υπό τη σημερινή νομοθεσία, η οποία θέτει ελάχιστα όρια για το μέγεθος του πληρώματος.



Για να θεωρηθεί αξιόπλοο και να μπορεί να ασφαλιστεί, εξάλλου, οποιοδήποτε πλοίο πρέπει να συμμορφώνεται με τους κανόνες του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας, μιας υπηρεσίας του ΟΗΕ με έδρα το Λονδίνο.



Οι ναυτικοί



Οι εντονότερες αντιδράσεις, όμως, είναι αναμενόμενο να έρχονται από την πλευρά των ναυτικών. Τα μη επανδρωμένα φορτηγά «δεν μπορούν και ούτε θα μπορέσουν ποτέ να αντικαταστήσουν τα μάτια, τα αφτιά και τις σκέψεις των επαγγελματιών ναυτικών» λέει ο Ντέιβ Χέιντελ της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές, η οποία εκπροσωπεί την πλειονότητα του ενός εκατομμυρίου ναυτικών σε όλο τον κόσμο.



Ο Σάιμον Μπένετ, εκπρόσωπος του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας στο Λονδίνο, εκτίμησε στο BBC ότι είναι απίθανο να δούμε τηλεχειριζόμενα φορτηγά πλοία τις επόμενες δύο-τρεις δεκαετίες.  Επισήμανε όμως ότι στη ναυτιλιακή βιομηχανία έχει ήδη ξεκινήσει η συζήτηση για την ηλεκτρονική πλοήγηση, η οποία επιτρέπει την ανάθεση ενός μέρους των καθηκόντων του καπετάνιου σε συστήματα γνωστά ως υπηρεσίες κυκλοφορίας σκαφών.



Υπάρχουν εξάλλου κι άλλοι που συμμερίζονται τις εκτιμήσεις της Rolls-Royce για τα πλοία του μέλλοντος. Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί με 3,5 εκατ. ευρώ το πρόγραμμα MUNIN (Maritime Unmanned Navigation through Intelligence) για την ανάπτυξη ρομποτικών σκαφών.



Οι πρώτες εφαρμογές της τεχνολογίας πιθανότατα θα εφαρμόζονταν πρώτα σε πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια και ξηρό φορτίο, ενώ τα τάνκερ θα ακολουθούσαν αρκετά αργότερα, λόγω της αντίληψης ότι πρέπει να διαθέτουν πλήρωμα για την περίπτωση διαρροής.
www.tovima.gr