ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

Θα μπαίνατε σε αεροπλάνο χωρίς πιλότο; Ξεκινούν δοκιμές σε επιβατηγά αεροσκάφη αυτόνομης κίνησης

Λονδίνο 
Ξεκινούν σε λίγες εβδομάδες οι δοκιμές μιας τεχνολογίας που υπόσχεται να φέρει επανάσταση στη βιομηχανία των αερομεταφορών. Πρόκειται για τεχνολογία που θα επιτρέπει σε επιβατηγά αεροσκάφη να κινούνται αυτόνομα, χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία πιλότων. Η τεχνολογία βασίζεται σε εκείνη των μη επανδρωμένων αεροσκαφών που χρησιμοποιούνται τα τελευταία χρόνια σε στρατιωτικές αλλά και επιστημονικές αποστολές. Αν η τεχνολογία αποδειχθεί λειτουργική και, πάνω από όλα, ασφαλής η χρήση της αναμένεται να φέρει νέα δεδομένα στις αερομεταφορές όπως τη δραστική μείωση του κόστους των ναύλων αλλά και μια σειρά από νέες υπηρεσίες...

Οι δοκιμές
Η τεχνολογία ενσωματώθηκε σε ένα επιβατηγό τζετ, ένα δικινητήριο Jetstream που θα απογειωθεί από το αεροδρόμιο Warton που βρίσκεται στη βορειοδυτική Αγγλία και θα κατευθυνθεί προς τη Σκοτία. Το σκάφος θα ελέγχεται εξ ολοκλήρου με τηλεχειρισμό από το έδαφος. Η τεχνολογία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ASTRAEA που χρηματοδοτείται από τη βρετανική κυβέρνηση και επτά μεγάλες εταιρίες αεροναυτικής.
Τα σύγχρονα αεροσκάφη έχουν την δυνατότητα να απογειώνονται, να πετούν σε προκαθορισμένη πορεία και να προσγειώνονται χωρίς να χρειάζεται να παρέμβει ο άνθρωπος. Ομως οι δοκιμές με το Jetstream θα δείξουν αν μπορούν να κάνουν και άλλα πράγματα χωρίς την παρουσία πιλότων και να τα κάνουν σύμφωνα με τους κανόνες αεροναυσιπλοΐας και με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια.
Στις δοκιμές θα διαπιστωθεί αν το σκάφος θα μπορεί να αντιληφθεί την παρουσία άλλων αεροσκαφών που πιθανώς να κινούνται στον ίδιο αεροδιάδρομο και, σε περίπτωση που χρειασθεί, αν θα μπορεί να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες αποφυγής τους.
www.tovima.gr