ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2012

Έκθεση στο Νεπάλ: Έργα τέχνης από σκουπίδια του Έβερεστ επισημαίνουν το πρόβλημα ρύπανσης στο όρος

Κατμαντού, Νεπάλ
Πεταμένοι κύλινδροι φαρμακευτικού οξυγόνου, σχοινιά, τέντες, γυαλιά, πλαστικά, άδειοι τενεκέδες, άδεια κουτιά μπύρας, ακόμη και τα απομεινάρια ενός ελικοπτέρου -όλα αυτά χρονολογούμενα από τη δεκαετία του ΄70- μετατράπηκαν σε έργα τέχνης με στόχο να επισημανθεί το πρόβλημα της ρύπανσης στις πλαγιές του Έβερεστ. Οι καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν τόνους από περιττά υλικά που συνέλεξαν από το υψηλότερο βουνό του κόσμου για να δημιουργήσουν μία έκθεση με 75 έργα τέχνης και να συμμετάσχουν στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα Everest 8848 Art Project, το οποίο παρουσιάζεται στην πρωτεύουσα του Νεπάλ, Κατμαντού. Εξήντα πέντε αχθοφόροι και 75 βόδια από το Θιβέτ συγκέντρωσαν οκτώ τόνους από σκουπίδια, τα οποία μετέφεραν από το βουνό στη διάρκεια δύο αποστολών...
Δεκαπέντε Νεπαλέζοι καλλιτέχνες πέρασαν ένα μήνα μέσα στα εργαστήριά τους προετοιμάζοντας έργα για την έκθεση, η οποία εγκαινιάστηκε σε πολυτελές ξενοδοχείο του Κατμαντού και την επόμενη εβδομάδα θα μεταφερθεί στο τουριστικό θέρετρο Ποχάρα.

Τα έργα τέχνης πωλούνται από 1.500 ρουπίες (17 δολάρια) μέχρι 200.000 ρουπίες. Πολλά από αυτά έχουν ήδη πουληθεί.

Περίπου 4.000 άνθρωποι έχουν ανέβει στην 8.848 μέτρων κορυφή των Ιμαλαΐων, από το 1973 όταν πάτησαν εκεί για πρώτη φορά το πόδι τους ο σερ Έντμουντ Χίλαρι και ο Τένζινγκ Νόργκεϊ.

Περιβαλλοντικοί ακτιβιστές υποστηρίζουν ότι το Έβερεστ είναι γεμάτο με σκουπίδια από προηγούμενες αποστολές -ακόμη και ανθρώπινα περιττώματα και πτώματα ορειβατών, που δεν αποσυντίθενται εξαιτίας του υπερβολικού κρύου.

Οι ορειβάτες δαπανούν δεκάδες χιλιάδες δολάρια προσπαθώντας να φθάσουν στην κορυφή, αλλά οι τοπικοί σέρπα (οδηγοί των ορειβατών) εκφράζουν παράπονα ότι λίγοι από τους ορειβάτες φροντίζουν ώστε να μην αφήνουν πίσω τους σκουπίδια.

Οι αποστολές πλέον καταθέτουν 4.000 δολάρια, με δικαίωμα επιστροφής, ώστε να διασφαλίζεται ότι κατά την επιστροφή τους οι ορειβάτες δεν θα έχουν αφήσει πίσω τους τίποτα, ωστόσο, κατά τους σέρπα ούτε αυτό λύνει το πρόβλημα.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ/Γαλλικό
www.in.gr