ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2013

Prelude: Το μεγαλύτερο «πλοίο» στην ιστορία

Το Prelude της Shell βρέθηκε για πρώτη φορά στο νερό στα ναυπηγεία όπου κατασκευάζεται στη Νότια Κορέα  και το αντικείμενό του θα είναι ο τομέας της παραγωγής φυσικού αερίου, από το 2017 και μετά.

Το μήκος του είναι μεγαλύτερο από αυτό του Empire State Building στη Νέα Υόρκη, και, στους 600.000 τόννους (με πλήρες φορτίο), όταν ολοκληρωθεί, θα αποτελεί το μεγαλύτερο «πλοίο» που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Το Prelude της Shell (για την ακρίβεια, το γιγαντιαίων διαστάσεων κύτος του) βρέθηκε για πρώτη φορά στο νερό στα ναυπηγεία όπου κατασκευάζεται στη Νότια Κορέα  και το αντικείμενό του θα είναι ο τομέας της παραγωγής φυσικού αερίου, από το 2017 και μετά. Για την ακρίβεια, το Prelude δεν αποτελεί ακριβώς «πλοίο», αλλά πλωτή εγκατάσταση FLNG (πλωτή πλατφόρμα υγροποιημένου φυσικού αερίου). Το βάρος του, στους 600.000 τόννους (εκ των οποίων οι 260.000 ατσάλι), είναι περίπου εξαπλάσιο ενός αεροπλανοφόρου, το μήκος του είναι 488 μέτρα και το πλάτος του 74...
Το σκάφος προορίζεται να λειτουργεί για 25 χρόνια στα ανοικτά της βορειοδυτικής ακτής της Αυστραλίας, και εκτιμάται ότι θα είναι σε θέση να παράξει αρκετό αέριο για να τροφοδοτήσει μία πόλη του μεγέθους του Χονγκ Κονγκ.
Παρά τη χρήση του όρου «πλοίο», η οποία προκύπτει σε μεγάλο βαθμό λόγω της εμφάνισής του, το Prelude – που είναι σχεδιασμένο για να αντέχει σε εξαιρετικά ακραίες καιρικές συνθήκες – δεν είναι σε θέση να κινηθεί μόνο του προς τον προορισμό του, αλλά χρειάζεται να ρυμουλκηθεί. Θα παραμένει στη θέση του χάρη σε τέσσερις ομάδες από τεράστιες άγκυρες, οι οποίες θα παραμένουν «δεμένες» στον πυθμένα σε βάθος 250 μέτρων.
Το Prelude είναι πλήρως εξοπλισμένο για τη συλλογή, επεξεργασία και αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου, ικανό για παραγωγή τουλάχιστον 3,6 εκατ. τόννων ετησίως, που θα μεταφέρονται στους προορισμούς τους από μικρότερα σκάφη.
Η Shell δεν έχει αποκαλύψει το ακριβές κόστος του, το οποίο, σύμφωνα με δηλώσεις αναλυτών στο Reuters, αναμένεται να βρίσκεται μεταξύ 10,8 και 12,6 δισ. δολαρίων. Ωστόσο, σύμφωνα με το BBC, η εταιρεία δεν προτίθεται να μείνει στάσιμη, παρά το ρεκόρ μεγέθους του Prelude, και έχει αρχίσει ήδη τις εργασίες πάνω σε μία ακόμα μεγαλύτερη εγκατάσταση.
www.naftemporiki.gr