ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 24 Ιουνίου 2012

Στο δρόμο για τα ναυπηγεία το πιο φουτουριστικό εξερευνητικό σκάφος

Ονομάζεται SeaOrbiter και μοιάζει βγαλμένο από κάποιο βιβλία επιστημονικής φαντασίας. Ωστόσο, το εξερευνητικό σκάφος που σχεδίασε ο γάλλος αρχιτέκτονας Jacques Rougerie, αναμένεται να ξεκινήσει να κατασκευάζεται τον Οκτώβριο, ώστε μέσα στο 2013 να είναι έτοιμο για τις πρώτες αποστολές του. Κι αυτό γιατί, όπως ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ο Rougerie, ο ίδιος με τους συνεργάτες του εξασφάλισαν τα απαραίτητα κονδύλια για τη ναυπήγησή του. Παρόλο που χρειάστηκαν περίπου 12 χρόνια για να βρουν τα πανεπιστήμια, τα ακαδημαϊκά ιδρύματα και τους ιδιώτες που θα υποστηρίξουν το εγχείρημα...
Το φουτουριστικό SeaOrbiter ελάχιστα θυμίζει οποιοδήποτε άλλο πλοίο, καθώς πρόκειται ουσιαστικά για την πρώτη πλωτή «κατακόρυφη πολιτεία», με το ύψος του να ξεπερνά τα 51 μέτρα. Για να διατηρεί την ευστάθειά του, περίπου το 50% του σκάφους θα βρίσκεται κάτω από το νερό. Σε αυτό το τμήμα, που θα φτάνει σε βάθος τα 31 μέτρα, θα υπάρχει ένα παρατηρητήριο που θα περιβάλλεται από παράθυρα, ώστε οι επιβάτες του να μπορούν να παρακολουθήσουν τα θαλάσσια είδη που κολυμπούν γύρω από το SeaOrbiter. Όπως επίσης και μία υποβρύχια αποβάθρα, για την είσοδο και την έξοδο δυτών.
Aλλωστε, σκοπός του SeaOrbiter είναι να εξερευνηθούν οι ωκεανοί του πλανήτη τόσο εξονυχιστικά όσο ποτέ άλλοτε. Γι' αυτό και θα μπορεί να φιλοξενήσει έως και 18 επιστήμονες - ωκεανογράφους, ειδικούς στην κλιματική αλλαγή ή θαλάσσιους βιολόγους - οι οποίοι θα παρατηρούν και θα καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο όσα είδη ανακαλύπτουν, καθώς το SeaOrbiter θα «σχίζει» τις θάλασσες.
Επίσης, στο υποβρύχιο τμήμα του σκάφους θα υπάρχουν όλα εκείνα τα εργαστήρια και οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις που θα χρειάζονται οι επιστήμονες για τις έρευνές τους. Και στους χώρους που θα βρίσκονται πάνω από το νερό, ο Rougerie έχει προβλέψει ένα κυλινδρικό μπαλκόνι, όχι μόνο για να έρχονται οι ερευνητές σε επαφή με τον καθαρό αέρα, αλλά και για να παρακολουθούνται παράλληλα και οι πορείες των μεταναστευτικών πτηνών.
Με το κόστος κατασκευής του να υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 52,7 εκατομμύρια δολάρια, το SeaOrbiter δεν πρόκειται να εξοπλιστεί με πανίσχυρες μηχανές που θα του επιτρέπουν να μεταβαίνει γρήγορα από το ένα σημείο στο άλλο. Παρόλο που θα διαθέτει τρεις προπέλες στα ύφαλά του, περισσότερο θα αξιοποιεί τα θαλάσσια ρεύματα για να κινείται, αφού έτσι κι αλλιώς οι επιστήμονες θα χρειάζονται αρκετό χρόνο για να εξερευνήσουν μία περιοχή. Μάλιστα, για τη λειτουργία των προπέλων και την ηλεκτροδότησή του, το σκάφος θα χρησιμοποιεί φωτοβολταϊκά πάνελ και ειδικές γεννήτριες οι οποίες θα μετατρέπουν σε ρεύμα την κυματική ενέργεια. Για έκτακτες περιπτώσεις, το πλοίο θα μπορεί να χρησιμοποιήσει γεννήτριες εσωτερικής καύσης, οι οποίες θα λειτουργούν με βιοκαύσιμα. 
www.naftemporiki.gr