ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2014

Λονδίνο: Εγκαίνια για τη μεγαλύτερη ηλιακή γέφυρα του κόσμου


Η μεγαλύτερη γέφυρα στον κόσμο που τροφοδοτείται με ηλιακή ενέργεια άνοιξε και επίσημα, στο σιδηροδρομικό σταθμό του Μπλάκφριαρς, στο Λονδίνο. Το έργο προετοιμαζόταν επί πέντε χρόνια, ενώ το 2011 άρχισαν οι εργασίες για την τοποθέτηση 4.400 ηλιακών πάνελ πάνω στη σιδηροδρομική γέφυρα-στέγαστρο που διασχίζει τον Τάμεση και σε μια έκταση άνω των 6.000 τετραγωνικών μέτρων...
Σύμφωνα με τη First Capital Connect, η οποία διαχειρίζεται το Μπλάκφριαρς, τα πάνελ αναμένεται να παράγουν περίπου 900.000KWh το χρόνο καλύπτοντας το 50% των ενεργειακών αναγκών του σταθμού και παράλληλα περιορίζοντας την παραγωγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 511 τόνους το χρόνο.
«Τα ηλεκτροκίνητα τρένα αποτελούν ήδη τα πιο πράσινα μέσα μεταφοράς - και αυτή η στέγη καθιστά ακόμη πιο βιώσιμο το ταξίδι για τους επιβάτες μας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ντέιβιντ Στέιθαμ. «Η χαρακτηριστική στέγη έχει επίσης μετατρέψει το σταθμό μας σε εμβληματικό ορόσημο, ορατό από απόσταση χιλιομέτρων, πάνω στον Τάμεση.»
Η γέφυρα κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1880 και από το 2009 παρέμενε κλειστή για έργα ανακαίνισης που θα επέτρεπαν τη διέλευση περισσότερων συρμών. Το πρότζεκτ, που στοίχισε περίπου 8,4 εκατομμύρια ευρώ, περιλαμβάνει επίσης την εγκατάσταση συστήματος συλλογής βρόχινου νερού και ειδικών σωλήνων που επιτρέπουν την αξιοποίηση του φυσικού φωτισμού, με στόχο ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας.
www.naftemporiki.gr