ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014

Το ΕΜΠ συντονιστής σε πρότζεκτ για την ασύρματη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων


Η ανάπτυξη της ασύρματης φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί το στόχο του νέου ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου FABRIC, το οποίο μόλις ξεκίνησε. Συντονιστής και τεχνικός διαχειριστής του έργου είναι το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), με υπεύθυνο τον δρα 'Αγγελο Αμδίτη, διευθυντή της ερευνητικής ομάδας I-SENSE του ΕΠΙΣΕΥ. Το έργο (http://www.fabric-project.eu) θα αναλύσει όλους τους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την επιτυχή εφαρμογή τέτοιων τεχνολογιών ασύρματης φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, είτε στατικών, είτε δυναμικών (εν κινήσει). Το FABRIC θα αξιολογήσει κυρίως κατά πόσον αυτές οι τεχνολογίες μπορούν να αποτελέσουν βιώσιμη λύση σε σχέση με τη συμβατική ενσύρματη φόρτιση και, έτσι, να προσφέρουν απτά πλεονεκτήματα...
Το FABRIC («FeAsiBility analysis and development of on-Road chargIng solutions for future electric vehiCles») συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του 7ου Προγράμματος Πλαισίου. Το έργο έχει διάρκεια τέσσερα χρόνια (έως το τέλος του 2017) και υλοποιείται από μία κοινοπραξία 24 εταίρων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται σημαντικοί εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, πάροχοι ενέργειας, διαχειριστές οδικών δικτύων, εταιρείες τεχνολογίας, ερευνητικά ινστιτούτα κ.ά. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 9 εκατ. ευρώ, από τα οποία η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ανέρχεται στα 6,5 εκατ.
Η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων εν κινήσει, σύμφωνα με τους ερευνητές του ΕΠΙΣΕΥ, μπορεί να αποτελέσει μια αποτελεσματική λύση για την αντιμετώπιση προβλημάτων που προκύπτουν από την χρήση μπαταριών στα ηλεκτρικά οχήματα, όπως ο περιορισμός στο χρόνο και στην απόσταση αυτονομίας τους.
Η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων εν κινήσει μπορεί επίσης να επιτρέψει την άμεση διασύνδεση του συστήματος μεταφορών με ανανεώσιμες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας και τη σταδιακή αποσύνδεση των μετακινήσεων από ανθρακοβόρες πηγές, παρέχοντας έτσι πραγματική βιωσιμότητα από κοινωνική και περιβαλλοντική άποψη.

Η διεθνής ερευνητική ομάδα της κοινοπραξίας του έργου θα προσδιορίσει και θα αξιολογήσει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των τελικών χρηστών του συστήματος, καθώς και τα τεχνολογικά κενά που πρέπει να «γεφυρωθούν», έτσι ώστε να παραχθούν εφικτές και συμφέρουσες οικονομικά λύσεις για τις οδικές υποδομές και για τα δίκτυα παραγωγής και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Κατά τη διάρκεια του έργου, επίσης, θα υλοποιηθούν και θα αξιολογηθούν προηγμένες λύσεις για την πλήρη ενσωμάτωση μιας ευρείας γκάμας μελλοντικών ηλεκτρικών οχημάτων στις οδικές και στις ενεργειακές υποδομές, εντός και εκτός πόλης.
Θα εξετασθούν, παράλληλα, κατάλληλες και οικονομικά αποδοτικές τεχνικές λύσεις για τη γενικότερη τεχνολογική υποστήριξη των μελλοντικών ηλεκτρικών οχημάτων. Η προτεινόμενη τεχνολογική υποδομή θα ελεγχθεί σε πραγματικά πεδία δοκιμών, σε διαφορετικές περιοχές στην Ευρώπη.
Τέλος, θα τεθεί επί τάπητος το ζήτημα των επιπτώσεων των νέων λύσεων και στους τρεις «πυλώνες» της αειφορίας: Κοινωνία, Οικονομία και Περιβάλλον.

Εκτός από τις δράσεις διάχυσης και προβολής του έργου στο ευρύ κοινό, καθώς και την ανταλλαγή πληροφοριών με εθνικές και διεθνείς πρωτοβουλίες σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, σε τεχνικό επίπεδο το ΕΠΙΣΕΥ θα επιβλέψει την αρχιτεκτονική του όλου συστήματος, ενώ θα συμβάλει στην ανάπτυξη των εφαρμογών για την ασύρματη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στην ανάλυση της διασυνδεσιμότητας με τα δίκτυα ενέργειας. Επίσης, το ΕΠΙΣΕΥ είναι επικεφαλής της υλοποίησης και εγκατάστασης των υποσυστημάτων του FABRIC στις υποδομές, καθώς και για την αξιολόγηση του τελικού συστήματος.
Η πρώτη συνάντηση της κοινοπραξίας θα διοργανωθεί στην Αθήνα, στις 3-5 Φεβρουαρίου, 
www.kathimerini.gr