ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Δευτέρα 27 Μαΐου 2013

Αεριωθούμενο «ανωμάλου εδάφους»

 Όσον αφορά τις χρήσεις του, πέρα από αυτήν του κλασικού «business» τζετ, εκτιμάται πως το PC-24 θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί άνετα και ως «ιπτάμενο ασθενοφόρο»

Ένα από τα κλασικότερα προβλήματα των αεροσκαφών από τους αδελφούς Ράιτ μέχρι σήμερα ήταν ότι, γενικότερα, απαιτούσαν ομαλούς διαδρόμους για να απογειώνονται και να προσγειώνονται. Το «πρόβλημα» αυτό επιδεινώθηκε μετά την έλευση των αεριωθουμένων, τα οποία , λόγω υψηλοτέρων ταχυτήτων και κινητήρων τζετ, ήταν πιο «ευάλωτα» σε ανώμαλα εδάφη, καθώς υπήρχε και ο κίνδυνος απορρόφησης αντικειμένων, με καταστροφικές συνέπειες...

Η ελβετική Pilatus Aircraft κατασκευάζει αεροσκάφη από τη δεκαετία του 1940, ωστόσο το PC-24 είναι το πρώτο της τζετ. Το PC-24 κρατά κάποια χαρακτηριστικά του επιτυχημένου της ελικοφόρου PC-12, και αποτελεί ένα «κλασικό» επιχειρηματικό τζετ- συν το πλεονέκτημα ότι μπορεί να προσγειώνεται και να απογειώνεται από μικρούς και όχι ιδιαίτερα ομαλούς και «στρωμένους» διαδρόμους- ενώ παράλληλα μπορεί να μεταφέρει φορτία.
Σαν αεροσκάφος βρίσκεται κάπου στη «μεσαία» κατηγορία των ιδιωτικών τζετ (μεταξύ αυτών που μπορούν να μεταφέρουν 4-5 επιβάτες και αυτών με 12 και άνω). Οι κατασκευαστές του το χαρακτηρίζουν ως «super versatile jet» (το υπερ-πολύπλευρο τζετ), καθώς μπορεί να πιάσει μέγιστη ταχύτητα 786 χιλιομέτρων ανά ώρα και έχει εμβέλεια 3.200 χιλιομέτρων- πολύ καλές επιδόσεις για ένα αεροσκάφος της κατηγορίας των 6-8 επιβατών.
Ωστόσο, το βασικό του πλεονέκτημα είναι ότι, όπως τα ελικοφόρα της εταιρείας, μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται σε διαδρόμους που ουσιαστικά δεν είναι τίποτα παραπάνω από σχετικά ομαλούς χωματοδρόμους.
Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι η θέση των κινητήρων βρίσκεται αρκετά ψηλά σε σχέση με άλλα αεροσκάφη, οπότε μειώνεται το ενδεχόμενο απορρόφησης σκουπιδιών, χωμάτων κλπ. Όσον αφορά το μήκος του απαιτούμενου αεροδιαδρόμου, το αεροσκάφος χρειάζεται κάτι λιγότερο από 900 μέτρα για να απογειωθεί και μόλις 760 μέτρα για να προσγειωθεί.
 Όσον αφορά τις χρήσεις του, πέρα από αυτήν του κλασικού «business» τζετ, εκτιμάται πως το PC-24 θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί άνετα και ως «ιπτάμενο ασθενοφόρο» (όπως το PC-12), χάρη στην ύπαρξη μίας μεγάλης θύρας για φορτία.  Ήδη το πρωτότυπο βρίσκεται σε στάδιο κατασκευής, και η πρώτη πτήση αναμένεται μέσα στο επόμενο έτος.
www.naftemporiki.gr