ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Δευτέρα 27 Μαΐου 2013

Νέος κινητήρας θα επιτρέψει την απαγωγή αστεροειδούς

 Ο φουτουριστικός κινητήρας εκπέμπει έναν αμυδρό πίδακα γαλάζιων ιόντων ξένου

Καλιφόρνια 
Ο διοικητής της NASA Τσαρλς Μπόλντεν επιθεώρησε το πρωτότυπο ενός φουτουριστικού «κινητήρα ιόντων», ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί στην αποστολή που θα αναλάβει να συλλάβει έναν αστεροειδή και να τον μεταφέρει κοντά στη Σελήνη γύρω στο 2019. Οι κινητήρες ιόντων έχουν χρησιμοποιηθεί τα τελευταία χρόνια σε αρκετές μη επανδρωμένες αποστολές, όπως η αποστολή Dawn της NASA που εξερευνά τον αστεροειδή Εστία και τον πλανήτη-νάνο Δήμητρα...
Σε αντίθεση με τους πυραυλοκινητήρες, οι οποίοι προσφέρουν μεγάλη προωστική ισχύ αλλά λειτουργούν για μικρό χρονικό διάστημα, οι κινητήρες ιόντων λειτουργούν για πολλούς μήνες συνεχόμενα και εκπέμπουν έναν σταθερό αλλά αδύναμο πίδακα φορτισμένων ατόμων.

Με άλλα λόγια, οι κινητήρες ιόντων προσφέρουν μικρή επιτάχυνση για μεγάλο χρονικό διάστημα, αντί για μεγάλη επιτάχυνση που διαρκεί μόνο λίγα λεπτά. Δεδομένου ότι καταναλώνουν μικρές ποσότητες αερίου και παραμένουν σε λειτουργία για χιλιάδες ώρες, η τελική ταχύτητα του σκάφους μπορεί να είναι πραγματικά μεγάλη.

Ο νέος κινητήρας

Ο κινητήρας NEXT που αναπτύσσεται στο Εργαστήριο Αεριώθησης (JPL) της NASA, το οποίο επισκέφθηκε την Πέμπτη ο Τσαρλς Μπόλντεν, εκπέμπει έναν γαλαζωπό πίδακα ιόντων του αερίου ξένου.
Σύμφωνα με τη στρατηγική που καθόρισε ο Λευκός Οίκος το 2009, η NASA θα στείλει αστροναύτες σε έναν αστεροειδή, ο οποίος δεν έχει επιλεγεί ακόμα, ως εφαλτήριο για την πρώτη επανδρωμένη αποστολή στον Άρη.

Αντί όμως να στείλει το πλήρωμα σε ένα μακρύ ταξίδι μέχρι την περιοχή του αστεροειδή, η NASA αποφάσισε να στείλει πρώτα ένα ρομποτικό σκάφος που θα τον συλλάβει και θα τον παρκάρει στη γειτονιά τη Σελήνης. Στην επόμενη φάση, που προγραμματίζεται για το 2021, οι αστροναύτες της NASA θα χρησιμοποιήσουν τη νέα κάψουλα Orion για να επισκεφθούν το διαστημικό βράχο και να συλλέξουν δείγματα.

Εκτός του ότι θα προετοίμαζε τη NASA για μια επανδρωμένη αποστολή στον Άρη τη δεκαετία του 2030, η απαγωγή του αστεροειδή θα επιτρέψει επίσης τη δοκιμή τεχνολογιών που θα μπορούσαν να αναχαιτίσουν έναν διαστημικό βράχο που απειλεί τη Γη.

Ο αστεροειδής που θα μεταφερθεί στη Σελήνη θα είναι αρκετά μικρός ώστε να μην απειλεί τον πλανήτη. Ακόμα κι αν βρισκόταν από λάθος σε πορεία σύγκρουσης, θα διαλυόταν φλεγόμενος στην ατμόσφαιρα.

To κόστος της επιχείρησης απαγωγής και της αποστολής αστροναυτών στον αστεροειδή υπολογίζεται γύρω στα 2,6 δισ. δολάρια.
www.tovima.gr