ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Παρασκευή 10 Μαΐου 2013

TF-X: Το ιπτάμενο αυτοκίνητο

 Το TF-X, οποίο αποτελεί συνδυασμό αυτοκινήτου, ελικοπτέρου και αεροπλάνου, καθώς μπορεί να απογειώνεται κάθετα, χρησιμοποιώντας ηλεκτροκίνητα στροφεία.

Αν πίστευε κανείς τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας των προηγούμενων δεκαετιών, εν έτει 2013 θα έπρεπε να οδηγούμε όλοι ιπτάμενα αυτοκίνητα, ωστόσο κάτι τέτοιο…δεν συνέβη. Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι επιμένουν να εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση, όπως η εταιρεία Terrafugia (Μασαχουσέτη, ΗΠΑ), η οποία είχε γίνει γνωστή για το αεροσκάφος/αυτοκίνητο Transition, με τα αναδιπλωνόμενα φτερά, που του επέτρεπαν να λειτουργήσει και σαν αυτοκίνητο. Τώρα, η εταιρεία εργάζεται σε ένα νέο μοντέλο, το οποίο αναμένεται να αρχίσει να πωλείται στις αρχές της δεκαετίας του 2020...
Πρόκειται για το TF-X, το οποίο αποτελεί συνδυασμό αυτοκινήτου, ελικοπτέρου και αεροπλάνου, καθώς μπορεί να απογειώνεται κάθετα, χρησιμοποιώντας ηλεκτροκίνητα στροφεία. Μόλις το ιδιαίτερα ελαφρύ «όχημα» βρεθεί στον αέρα, τα στροφεία οριζοντιώνονται και αρχίζουν να δουλεύουν σε συνεργασία με έναν επιπλέον κινητήρα για να ξεκινήσει η «κανονική» πτήση. Τα στροφεία στη συνέχεια αναδιπλώνονται, αφήνοντας μόνο του τον κινητήρα ο οποίος προωθεί το σκάφος κατά την πορεία.
 Το πλέον «δύσκολο» κομμάτι της λειτουργίας του σκάφους, την προσγείωση, την αναλαμβάνει αυτόματος πιλότος, ωστόσο υπάρχει ένα αλεξίπτωτο ως εφεδρεία. Η εμβέλειά του είναι 500 μίλια.
 Το βασικό του πλεονέκτημα, όπως εξηγεί η εταιρεία, είναι ότι βάζει μεγάλο μέρος της διαδικασίας στα χέρια του αυτόματου πιλότου, έτσι ώστε το σκάφος να είναι όσο πιο εύχρηστο γίνεται, και ο «οδηγός» του να μπορεί να μάθει να το χειρίζεται μέσα σε διάστημα μικρότερο των πέντε ωρών.
Μέχρι τώρα δεν έχει γίνει γνωστό το κόστος του, καθώς η εταιρεία περιμένει πρώτα να φτάσει κοντά σε επίπεδο μαζικής παραγωγής. Όσον αφορά τον προκάτοχό του, Transition, κόστους 270.000 δολαρίων, εκτιμάται πως η πώλησή του θα αρχίσει μέσα στο 2015- όσο καλύτερα πάνε οι πωλήσεις του, τόσο πιο πιθανό είναι να έχει επιτυχή πορεία και το TF-X.
www.naftemporiki.gr