ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Σάββατο 13 Ιουλίου 2013

Βιέννη: Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία φορτίζονται από τις γραμμές των τραμ


Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που δεν εξαρτώνται από ακριβά συστήματα και χρονοβόρες διαδικασίες για τη φόρτισή τους; Αναζητώντας μια λύση, οι αρμόδιες αρχές της αυστριακής πρωτεύουσας στράφηκαν σε μέσα που είχαν ήδη στη διάθεσή τους: τα υπάρχοντα σύρματα των τραμ. Κάποια από τα λευκά και κόκκινα, καθαρά και αθόρυβα λεωφορεία κυκλοφορούν εδώ και αρκετούς μήνες στους δρόμους της Βιέννης, όμως η αρχή μεταφορών σκοπεύει σταδιακά να αντικαταστήσει με αυτά τον παλιό στόλο που λειτουργεί με υγροποιημένο αέριο πετρέλαιο. Η διαφορά τους από άλλα δίκτυα που περιλαμβάνουν ηλεκτροκίνητα λεωφορεία είναι ότι, αντί να φορτίζονται με τεχνολογία plug-in που προϋποθέτει τη στάση τους για αρκετά λεπτά, τροφοδοτούνται διαρκώς από τους υπέργειους ρευματολήπτες των τραμ...
Ήδη στο δίκτυο έχουν ενταχθεί 12 τέτοια μικρά λεωφορεία, χωρητικότητας 40 επιβατών το καθένα. Στο τέρμα της διαδρομής τους, τα οχήματα χρειάζονται λιγότερο από 15 λεπτά για να φορτιστούν μέσω βραχιόνων που συνδέονται με την παροχή ρεύματος των τραμ, μια μέθοδος που επιτρέπει την τοποθέτηση μικρότερων μπαταριών, άρα και την εξοικονόμηση χρημάτων που θα δαπανώνταν για νέες υποδομές.
«Η Βιέννη έχει τις πέμπτες μεγαλύτερες υποδομές για τραμ στον κόσμο», δήλωσε στους New York Times η Άννα Ράιχ της δημοτικής εταιρείας μεταφορών Wiener Linien. «Θέλαμε να αξιοποιήσουμε τις υποδομές που ήδη έχουμε στη διάθεσή μας», πρόσθεσε αναγνωρίζοντας πάντως ότι τα ίδια τα οχήματα είναι ακριβότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά.
Όπως σημειώνει η εφημερίδα, η Siemens, για λογαριασμό της οποίας αναπτύχθηκε η συγκεκριμένη τεχνολογία φόρτισης ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τουλάχιστον πέντε πόλεις στην Ευρώπη και άλλες δύο στη Νότιο Αμερική, οι οποίες έχουν ήδη δίκτυο τραμ και ενδιαφέρονται να υιοθετήσουν το ίδιο σύστημα.
www.naftemporiki.gr