ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Σάββατο 26 Μαΐου 2012

Ηλιακό αεροσκάφος άρχισε το πρώτο διηπειρωτικό του ταξίδι

Από την Ελβετία ως την Ισπανία ταξίδεψε αεροσκάφος τροφοδοτούμενο με ηλιακή ενέργεια, στο πλαίσιο του πρώτου διηπειρωτικού ταξιδιού του, για το οποίο δεν χρειάστηκε ούτε μια σταγόνα καυσίμου. Το Solar Impulse είναι το πρώτο ηλιακό αεροσκάφος που διασχίζει τη Μεσόγειο, σε ένα ταξίδι διάρκειας 20 ωρών. Το πειραματικό αεροσκάφος αναχώρησε το πρωί της Πέμπτης από την Παγιέρν της δυτικής Ελβετίας με προορισμό το αεροδρόμιο Μπαράχας της Μαδρίτης. Πίσω από το πηδάλιο καθόταν ο Ελβετός επιχειρηματίας και λάτρης της περιπέτειας Αντρέ Μπόρσμπεργκ, ένας από τους ιδρυτές του ομίλου Solar Impulse, ο οποίος πριν από δύο χρόνια έφερε σε πέρας την πρώτη πτήση διάρκειας άνω των 24 ωρών με ηλιακό αεροσκάφος. Ο Μπόρσμπεργκ, πρώην πιλότος της ελβετικής Πολεμικής Αεροπορίας θα παραδώσει τα ηνία στο συνάδελφό του Μπερτράν Πικάρ, ο οποίος θα ολοκληρώσει το δεύτερο σκέλος της πτήσης, προς το Μαρόκο...
Το ταξίδι δεν ξεκίνησε υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις, καθώς στην Παγιέρν επικρατούσε ομίχλη, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα η απογείωση να καθυστερήσει κατά δύο ώρες, δείχνοντας πόσο ευάλωτο είναι το μονοθέσιο αεροπλάνο. «Δεν μπορούμε να πετάξουμε μέσα στα σύννεφα γιατί [το Solar Impulse] δεν σχεδιάστηκε για κάτι τέτοιο», παραδέχθηκε ο Μπόρσμπεργκ.
Οι απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες δεν ήταν η μόνη πρόκληση για τον έμπειρο πιλότο, ο οποίος μεταξύ άλλων κλήθηκε να πετάξει πάνω από τα Πυρηναία. Και οι δύο κυβερνήτες της Solar Impulse ωστόσο ευελπιστούν από αυτές τις δυσκολίες να πάρουν μαθήματα, τα οποία θα τους βοηθήσουν να προετοιμαστούν για μια ακόμη μεγαλύτερη αποστολή. «Η σημερινή είναι η τελευταία πρόβα για το γύρο του κόσμου, το 2014», λέει ο Μπερτράν Πικάρ. «Για τον Αντρέ και για εμένα ως πιλότοι, αλλά και για ολόκληρη την ομάδα: την ομάδα ελέγχου της αποστολής και τους τεχνικούς», διευκρινίζει.
Το πρότζεκτ άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά το 2003, με δεκαετή προϋπολογισμό ύψους 90 εκατομμυρίων ευρώ. Το αεροσκάφος, που απαιτεί 12.000 ηλιακά κύτταρα, πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση τον Απρίλιο του 2010, ενώ λίγους μήνες αργότερα πέταξε επί 26 συνεχόμενες ώρες, καταρρίπτοντας ρεκόρ για τα ηλιακά αεροσκάφη. «Το καλύτερο απ' όλα είναι να είσαι σε θέση να βρεθείς σε ύψος 9.000 μέτρων χρησιμοποιώντας ηλιακή ενέργεια - όσο περισσότερο πετάς τη μέρα, τόσο περισσότερη ενέργεια συλλέγεις, ακόμη και στις μπαταρίες», εξηγεί ο Μπόρσμπεργκ.
Το Solar Impulse, που αναμένεται να προσγειωθεί τη Δευτέρα στο Ραμπάτ, έχει μέση ταχύτητα πτήσης 70 χιλιόμετρα την ώρα, όταν τα εμπορικά αεροσκάφη πετούν με τουλάχιστον δεκαπλάσια ταχύτητα. Παρότι το πρότζεκτ προχωρά βάσει σχεδίου, οι δύο εμπνευστές του παραδέχονται ότι η ένταξη του αεροσκάφους στο υφιστάμενο σύστημα εναέριας κυκλοφορίας, υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις, αν και υποστηρίζουν ότι το Solar Impulse δεν αποτελεί κίνδυνο για τα υπόλοιπα αεροσκάφη. 
www.naftemporiki.gr