ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

Ερχονται τα αυτοκίνητα που θα... συνομιλούν

Μπολόνια

Αυτοκίνητα τα οποία θα «συνομιλούν» αναμένεται να κατακλύσουν σύντομα τους δρόμους. Αυτό υπόσχονται ερευνητές του Πανεπιστημίου της Μπολόνια στην Ιταλία οι οποίοι ανέπτυξαν ένα λογισμικό που επιτρέπει στα οχήματα να πιάνουν …ψιλοκουβέντα εν κινήσει.
Αν και...
παρόμοια τεχνολογία έχει αναπτυχθεί στο παρελθόν, με τη νέα εξελιγμένη μέθοδο τα αυτοκίνητα θα μπορούν να γνωρίζουν τι συμβαίνει χιλιόμετρα μπροστά τους. Μάλιστα, προσομοιώσεις που έκαναν οι επιστήμονες έδειξαν ότι η καινούργια προσέγγιση μπορεί να μειώσει τις καραμπόλες στους αυτοκινητόδρομους έως και κατά 40%, όπως αναφέρεται σε μελέτη που δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό «Computer Networks».
Τον ερχόμενο Αύγουστο αναμένεται να γίνουν και τεστ της μεθόδου επί της ασφάλτου, στους δρόμους του Λος Αντζελες και σε συνεργασία με την εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων Toyota.
Αντικείμενα οnline
Αν και η τηλεματική η οποία «παντρεύει» τις τεχνολογίες των τηλεπικοινωνιών και της πληροφορικής χρησιμοποιείται εδώ και αρκετό καιρό, οι ιταλοί επιστήμονες πηγαίνουν ένα βήμα πιο πέρα προσθέτοντας άλλο ένα «μέλος» σε αυτόν τον hi-tech …γάμο.
Πρόκειται για την έννοια του Ιντερνετ των Αντικειμένων, σύμφωνα με την οποία καθημερινά αντικείμενα έχουν online παρουσία ώστε να μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους.
Απώτερος στόχος των επιστημόνων είναι να συνδέονται όλα τα αυτοκίνητα που βρίσκονται στον δρόμο μέσω ασύρματου δικτύου wi-fi – αυτό μπορεί να συμβεί είτε μέσω της εγκατάστασης μιας ειδικής συσκευής που θα περιέχει το λογισμικό για την ειδοποίηση άλλων οχημάτων σχετικά με την ύπαρξη προβλήματος (η συσκευή θα κοστίζει περί τα 28 ευρώ και θα τοποθετείται στο ταμπλό ή στο σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου) είτε μέσω της εγκατάστασης του κατάλληλου λογισμικού σε ένα «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο.
Τεράστια επίδραση στην κοινωνία
Ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας καθηγητής Μάρκο Ροτσέτι ανέφερε στη δικτυακή έκδοση του BBC ότι η νέα μελέτη μπορεί να έχει τεράστια επίδραση στην κοινωνία. Όπως εξήγησε, το νέο σύστημα διαφέρει από τα συμβατικά τηλεματικά συστήματα τα οποία βασίζονται σε έναν μηχανισμό που μοιάζει με ραντάρ. Με τα συμβατικά συστήματα όταν εμφανιστεί εμπόδιο στον δρόμο, ενεργοποιούνται τα φρένα του αυτοκινήτου ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση.
«Επιτρέποντας στα αυτοκίνητα να ‘συνομιλούν’ μπορούμε να γνωρίζουμε τι συμβαίνει πολλά χιλιόμετρα μπροστά μας τη στιγμή που με την υπάρχουσα τεχνολογία το αυτοκίνητο αντιλαμβάνεται ένα εμπόδιο μόνο όταν εκείνο βρίσκεται σε μικρή απόσταση» σημείωσε από την πλευρά του ο καθηγητής Γκουστάβο Μάρφια που συμμετείχε στη μελέτη.
Η «συνομιλία» των αυτοκινήτων γίνεται μέσω αισθητήρων επιτάχυνσης οι οποίοι στέλνουν σήμα κινδύνου σε περίπτωση που ένα από τα οχήματα εμπλακεί σε ατύχημα. Με απλά λόγια όταν ένα αυτοκίνητο συγκρούεται καταγράφεται μια απότομη μεταβολή στην επιτάχυνσή του. Η μεταβολή αυτή «συλλαμβάνεται» από τους αισθητήρες και εκείνοι ειδοποιούν τα άλλα αυτοκίνητα και τους οδηγούς τους ότι υπάρχει πρόβλημα σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο του δρόμου. Ο συναγερμός αυτός μπορεί να μεταδοθεί σε όλα τα αυτοκίνητα που βρίσκονται στην ίδια σειρά μέσα στον δρόμο, έτσι ώστε να φρενάρουν εγκαίρως.
«Μποτιλιάρισμα» στην επικοινωνία
Ένα πρόβλημα που θα μπορούσε να προκύψει με το νέο λογισμικό είναι ότι εάν ένα αυτοκίνητο που εμπλέκεται σε ατύχημα αρχίσει να «συνομιλεί» με καθένα από τα οχήματα πίσω του και εκείνα με τη σειρά τους μεταφέρουν τα…νέα στα επόμενα οχήματα, τότε το σύστημα θα κατέρρεε  λόγω …μποτιλιαρίσματος.
Προκειμένου να αποφύγουν αυτή την υπερφόρτωση μηνυμάτων οι ερευνητές επέλεξαν η αποστολή τους να γίνεται μόνο σε αυτοκίνητα τα οποία πληρούν τις προϋποθέσεις ώστε να περάσουν το μήνυμα στη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση. Αυτό επιτυγχάνεται έχοντας όλα τα αυτοκίνητα σε συνεχή επικοινωνία και ανταλλαγή δεδομένων με αποτέλεσμα να …γνωρίζουν πού πρέπει να μεταφέρουν το σήμα ανάλογα με την περίπτωση.
«Η εφαρμογή μας επιτρέπει στα αυτοκίνητα να βρίσκονται σε συνεχή επαφή. ‘Διαβάζουν’ το ένα το άλλο. Γνωρίζουν την κατεύθυνση που ακολουθεί το κάθε αυτοκίνητο και την ταχύτητα με την οποία ταξιδεύει. Γνωρίζουν επίσης την ικανότητα που έχει το κάθε όχημα για μετάδοση μηνυμάτων. Ολες οι πληροφορίες ανανεώνονται κάθε δευτερόλεπτο και επιλέγονται τα αυτοκίνητα που είναι σε θέση να μεταδώσουν με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τον συναγερμό».
Εάν η προσπάθεια αυτή στεφθεί με επιτυχία, θα αποτελέσει ένα ακόμη βήμα προς τον στόχο δημιουργίας «έξυπνων πόλεων» - πόλεις στις οποίες τα πάντα θα ελέγχονται μέσω υπολογιστών, από τους φωτεινούς σηματοδότες ως τα αυτοκίνητα τα οποία θα …οδηγούν μόνα τους ενόσω ο οδηγός θα χαλαρώνει στο πίσω κάθισμα!
www.tovima.gr