ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Σάββατο 23 Ιουλίου 2011

Η NASA οραματίζεται αποστολές προς απώτερους προορισμούς, όπως τον πλανήτη Αρη και αστεροειδείς.

Τα τεχνικά ζητήματα δεν φαίνεται να είναι τα σοβαρότερα, μεγαλύτερο πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη χρηματοδότησης. Η κάψουλα «Ωρίων» έχει ελάχιστο χώρο για κάθε ταξιδιώτη, η θυρίδα εισόδου είναι εξαιρετικά στενή, όπως και τα παράθυρα με θέα στο άπειρο. Σ' αυτό το μικροσκοπικό διαστημικό όχημα έχει εναποθέσει μεγάλες ελπίδες η NASA. Μετά το...

πέρας των πτήσεων των διαστημικών λεωφορείων η αμερικανική διαστημοπλοΐα βρίσκεται στη σοβαρότερη κρίση της ιστορίας της. Από τις αρχές του 2010 ο Μπ. Ομπάμα επέβαλε περικοπές σε μεγάλο μέρος του αμερικανικού διαστημικού προγράμματος, αναθέτοντας επισήμως σε ιδιωτικούς φορείς τις αποστολές μεταφοράς ανθρώπων και υλικού σε γήινη τροχιά, π.χ. στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS).
Θύμα των περικοπών, το ύψους 100 δισ. δολαρίων φιλόδοξο πρόγραμμα «Constellation» της εποχής Μπους υιού, που περιλάμβανε αντικατάσταση των διαστημικών λεωφορείων. Η NASA θ' ασχοληθεί πλέον με εκπόνηση σχεδίων και οχημάτων για αποστολές στο απώτερο Διάστημα, το «Deep Space». Και σε προάστιο του Ντένβερ θα διαπιστωθεί τελικά αν τα σχέδια αυτά είναι όντως βιώσιμα. Σε αίθουσα μονταρίσματος βρίσκεται το πρωτότυπο οχήματος «πολλαπλών εφαρμογών», απομεινάρι του προγράμματος «Constellation» και κατασκευής της εταιρείας Lockheed Martin, το «Ωρίων». Σκοπός του διαστημικού οχήματος είναι να μεταφέρει αστροναύτες σε αστεροειδείς, ακόμη και στον πλανήτη Αρη.
Οι τεχνικές δυσκολίες για την οργάνωση τέτοιων αποστολών είναι ασύλληπτες - η οξύτητα των υπερήχων, οι εντονότατοι κραδασμοί, η συμπαντική ακτινοβολία, οι υψηλές θερμοκρασίες είναι μερικά μόνο από τα θέματα που καλούνται ν' αντιμετωπίσουν οι ειδικοί. Επιπλέον, η αναγκαιότητα μεταφοράς καυσίμων, τροφίμων, νερού και οξυγόνου για όλη τη διάρκεια της αποστολής και, κατά την επάνοδο, θερμοκρασίες εισόδου στη γήινη ατμόσφαιρα και πολύ συγκεκριμένη γωνία πρόσπτωσης στον ωκεανό. Για όλα αυτά διεξάγονται δοκιμαστικά επί Γης σε συνθήκες προσομοιώσεων. Ολα αυτά συμβαίνουν στην ειδική αίθουσα της Lockheed Martin «Space Operations Simulation Center» και ο μηχανικός της εταιρείας, Πολ Σέινς, δηλώνει πεπεισμένος ότι τα τεχνικά ζήτημα μπορούν να επιλυθούν.
Σε μια πενταετία ο Π. Σέινς υπολογίζει πως το «Ωρίων» θα είναι σε θέση για την πρώτη δοκιμαστική πτήση με δύο κοσμοναύτες, με τη βοήθεια ενός προωθητικού πυραύλου... που ωστόσο μέλλει να κατασκευαστεί. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, το 2025 θα μπορέσει να πραγματοποιηθεί αποστολή με τετραμελές πλήρωμα προς κάποιον κοντινό αστεροειδή και κάποια στιγμή μετά το 2030 ίσως και ταξίδι στον Αρη.
Στην πραγματικότητα, τα τεχνικά θέματα είναι όντως ήσσονος σημασίας. Σε NASA και αμερικανική κυβέρνηση υπολείπονται, όχι μόνο τα απαιτούμενα υψηλά κονδύλια, αλλά και η θέληση και η αποφασιστικότητα. Ενώ στην εποχή των αποστολών «Απόλλων» ο στόχος ήταν σαφής -προσσελήνωση και ασφαλής επιστροφή- το σύγχρονο «ευέλικτο μονοπάτι» του Ομπάμα δεν δίνει την εντύπωση ενός ξεκάθαρου προορισμού, λέει χαρακτηριστικά ο Ρομπ. Ζουμπρίν από τη «Mars Society», τονίζοντας ότι «είναι λυπηρή η εξάρτηση σε τέτοιο βαθμό του αμερικανικού διαστημικού προγράμματος από την πολιτική». Παραμένει ωστόσο αμφίβολο αν το συμπαντικό πάθος ορισμένων θα αγγίξει τελικά την Ουάσιγκτον και μάλιστα με τα γνωστά προβλήματα της αμερικανικής οικονομίας.
Ο μηχανικός Σέινς, ωστόσο, πιστεύει ακράδαντα πως «ο άνθρωπος είναι εκ φύσεως εξερευνητής και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα πατήσει τον Κόκκινο Πλανήτη».
ΠΗΓΗ www.enet.gr